waarom is Stekelenburg niet geëlektrocuteerd toen hij met de kampioensschaal een hoogspanningskabel raakte?

je zou toch denken dat de schaal goed geleidt (alliage) en dan zou stekelenburg toch echt een hoop stroom krijgen. hij had zijn rubber handschoenen volgens mij ook niet aan die het zouden kunnen tegenhouden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is niet geraakt maar De Jong.
Die liet op een NOS fragment (zag het via dumpert) een kleine brand wond zien

Het beste antwoord

De bus rijdt op rubber banden. Daardoor kan de stroom de bus wel in, maar er niet uit. De bus is dus geïsoleerd.

Op onderstaande video zie je het gebeuren.

Toegevoegd na 11 uur:
De spanning waarop trams rijden is niet zo hoog, in Amsterdam rijden ze op 600 volt.
Het lichtnet is 230 volt. Met rubberzolen kun je de fase gewoon aanraken zonder dat je iets voelt. Heb ik vaak gedemonstreerd voor verbaasde leerlingen. Met de waarschuwing: don't try this at home.
Als je geïsoleerd bent voel je niets van 230 volt, dus word je zeker niet geëlektrocuteerd van 600 volt als je geïsoleerd bent.
Vogels kunnen gewoon zitten op een 380 000 volt hoogspanningslijn, zie de onderste link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij dit soort evenementen halen ze uitvoorzorg de spanning er af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook van de tramlijnen die ze onderweg tegenkomen? rijdt er dan in heel amsterdam geen enkele tram meer, lijkt me ook een beetje overdreven en onhandig voor de AJAX supporters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bullshit
Hij zal gewoon mazzel gehad hebben daar het wegdek droog geweest is en de banden van die bus ook.En misschien is het dak van de bus wel van polyester.Dus alles met elkaar was er geen geleiding als die kabel wel onder stroom stond.

Toegevoegd na 6 minuten:
En misschien heeft ie wel een tikje gehad waardoor hij die schaal liet vallen.