Wanneer word een zuurstof vloeibaar?

Veel stoffen zoals butagas worden vloeibaar bij een bepaalde druk
nu zit ik op duiken en kreeg ik de vraag (in samen werking met de sk leraar )
bij hoeveel bar druk word zuurstof vloeibaar
ik geloof niet dat onze fles vloeibaar zuurstof bevat ook al staat er 200 bar op
alleen ik duik ook niet met pure zuurstof maar met 21 %
(normale lucht samenstelling)
dus wanneer word het gas in mijn duik-fles vloeibaar?

Toegevoegd na 42 seconden:
''een zuurstof'' moet gewoon ''zuur stof ''zijn...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Zuurstof kun je alleen vloeibaar maken wanneer je het afkoelt tot onder min 118 graden Celcius. Dus zijn cilinders met vloeibare zuurstof een soort thermosflessen.
Daar komt de zuurstof ijskoud uit. Om het geschikt te maken voor inademing zit er dan een verwarmingselement ingebouwd.
Voor duiken is dat niet praktisch, dus zit in jouw duikfles samengeperste zuurstof van kamertemperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zonder de temperatuur sterk te verlaggen gaat dat niet lukken.

Boven de kritische temperatuur van zuurstof (155 graden Kelvin) en van lucht (132 graden Kelvin) zal het verhogen van druk niet leiden tot een faseovergang van het gas / gasmengsel naar een vloeistof.