Ik heb gisteravond mijn blikje cola light in de vriezer laten liggen. Vnacht werd ik wakker van een knal: m'n blikje was ontploft!

De kracht had zelfs de deur van m'n magnetisch gesloten vriezen open geblazen!? Wat ik me afvraag is: wat gebeurde er nu precies in m'n blikje dat maakte dat ie ontplofte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waaaaat :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal wel geschrokken zijn

Antwoorden (3)

de cola word ijs (vaste vorm) en zet uit, het heeft dus een grote volume. Dit volume is groter dan het volume van vloeibare cola, en dus ook dan het blikje. Het past niet in het blikje en het ploft kapot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IJs zet niet uit als het kouder wordt.
Water zet uit als het afkoelt van 4 tot 0° C. Daarna wordt het ijs en als je ijs afkoelt krimpt het, zoals iedere vast stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wildelely dat staat er ook niet: er staat dat als het ijs word, dus als het van vloeibaar naar vast gaat (bevriezen) het zal uitzetten
Water (cola) is 1 van de weinige stoffen die een grotere massa heeft als het een vaste wordt. dat komt door de manier waarop het uitkristalliseert doordat de stof uitzet past het niet meer in het blikje en dan ploft hij dus niet meer in de vriezer leggen. Andersom is het ook als je een bevroren flesje in warm water legt deukt hij in omdat de massa dan kleiner wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IJs gedraagt zich net als alle vaste stoffen. Als het kouder wordt krimpt het en als het warmer wordt (maar nog steeds ijs is) zet het uit. Als je een bevroren flesje laat smelten zet het ijs uit en barst het flesje. Het deukt dus niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit het met bronwaterpompen als het winter wordt en het gaat vriezen? Ik laat de pomp aflopen maar er blijft nog wat water op de bodem staan, erboven staat gewoon lucht. Toch pomp opengevroren afgelopen winter, en ik ben niet de enige .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer is hij opengevroren (opengescheurd)? Tijden het kouder worden of tijdens het dooien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag? Maar waarom komt er op een emmer ijs van -5 wat afgekoeld wordt naar -15 een bult op het ijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sandervraagt heeft gelijk, water gedraagt zich wel anders dan andere stoffen. Het is één van de weinige stoffen die in vaste vorm meer ruimte inneemt dan in vloeibare vorm. Dan komt door de waterstofbruggen, een invloed die de H2 atomen van het H2O molekuul op elkaar hebben waardoor ze meer afstand van elkaar houden.
Dit is ook de reden dat ijs op sloten en meren bovenop het water komt te liggen en niet naar beneden zinkt. Door dit verschijnsel is leven in het water (en dus leven op aarde) mogelijk! Wanneer ijs naar beneden zou zinken zou de volgende laag bevriezen en naar beneden zinken en zou dus het gehele meer tot in de diepte dichtvriezen.
Leuk om die oude scheikundekennis weer eens op te halen! (Alleen in de laatste zin bedoelt Sandervraagt denk ik Volume i.p.v. Massa.)
Als je een alu blikje voor 100% zou vullen met water en je zou het hermetisch afsluiten en je laat het water afkoelen tot 0°C, dan zet het water tussen de 4 en de 0°C uit. Je hebt dan kans dat het blikje open scheurt, de druk valt weg en het water loopt er uit. Niets aan de hand. Gebeurt dat niet en het water bevriest en je koelt het ijs verder af, dan zal het ijs, als je het blikje weer opwarmt, uitzetten en heb je kans dat door de uitzetting van het ijs het blikje openscheurt. De druk valt weg en als het ijs smelt tot water, zal het water uit het blikje lopen.
Want is het niet zo dat een bevroren waterleiding pas scheurt als het weer gaat dooien.
OK, let nu op. We hebben het steeds over openscheuren gehad, want zodra de het blikje openscheurt valt druk van het water/ ijs weg.
Maar jij hebt het over EXPLODEREN. En dat is andere koek. Dat heeft niets met water/ijs te maken. Er moet dus sprake zijn van gasvorming onder hoge druk.
Cola is een koolzuurhoudend drankje. Koolzuur zelf (H2CO3) is niet erg stabiel en valt gemakkelijk weer uit elkaar, wat o.a. gebeurd bij afkoeling. Er wordt dan o.a. CO² (gas) gevormd, die steeds minder ruimte krijgt omdat het water en andere gevormde vloeistoffen bevriezen, waardoor de druk van het gas oploopt. Met als gevolg dat het blikje openscheurt (explodeert) en het onder hoge druk staande gas verder expandeert, zoals een ballon of een autoband kan exploderen. De druk in je vriezer stijgt en de deur vliegt open. En daar werd jij wakker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, maar de + is een - geworden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht ik ook . Maar het is andersom volgens mij. Bij afkoeling kan er méér gas opgelost worden in een vloeistof . Misschien is er iemand het weet .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van de soort vloeistof en het soort gas af.
Zuurstof is meer oplosbaar in koud water dan in warm water. Daarom sterven de vissen als in de zomer het water te warm wordt. Tot zover heb je gelijk. Maar...
andere gassen in andere vloeistoffen zijn niet altijd minder oplosbaar bij hogere temperaturen. De oplosbaarheid van H2, N2, CO, He en Ne zijn hoger bij omhooggaande temperatuur van organische oplosmiddelen als carbon tetrachloride, benzenen en aceton. Ook in water is de oplosbaarheid van H2, N2 en He beter bij hogere temperaturen. Zo zie je maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah , dat maakt veel duidelijk. Ik wist het van zuurstof in water . Bedankt voor de toelichting Widelely. Ik was al voornemens het "probleem ' van het ontploffende colablikje aan NewScientist.com te vragen. Maar nu denk ik dat je gelijk hebt.