Is het mogelijk dat er op dit moment nieuwe steenkool of olie op aarde aan het onstaan is of gebeurde dat alleen in de oertijd

we horen steeds dat de olie op raakt maar ontstond olie alleen maar vroeger ,of komt er op dit moment ergens nieuwe bij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dit is een continu proces dat ook nu plaatsvindt. Door het luchtdicht afsluiten van organische materialen (bijvoorbeeld in moerassen of oceanen) en het vervolgens uitoerefenen van druk enz kan olie of steenkool ontstaan. Alleen gaat dit dusdanig traag dat je hier over te lange tijd pas resultaat zult zien. Je zult er zelf niks aan hebben dus. (maar duizenden generaties later pas ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor dat gebeurd op dit moment nog steeds op een heleboel plekken op aarde aan de gang. Het gaat echte met zulke trage geologische processen dat je het niet kan zien. Het is dus niet zo dat onze de vooraad ineens kan groeien. Het duurt echt ongelovelijk lang voordat er aardolie/steenkool ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vorming van fossiele brandstoffen is een voortschrijdend proces. Bruinkool bijvoorbeeld, dat veel gewonnen wordt in Duitsland, is eigenlijk 'jonge' steenkool, steenkool in wording dus.

Probleem is alleen dat de mens de fossiele brandstoffen sneller opmaakt dan de aarde ze kan aanmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag naar fossiele brandstof door de mens is vele malen groter dan de aarde zou kunnen aanmaken. Dus als de olie, steenkool en gas straks op is dan zullen we noodgedwongen moeten overstappen naar alternatieven en/of duurzame energie...

En wellicht zullen dan de achterkleinkinderen van de achterkleinkinderen van onze achterkleinkinderen dan ooit weer eens naar olie, steenkool en gas kunnen boren. Als deze fossiele brandstoffen dan niet al zo ouderwets zijn dat het voor hen geen eens meer een interessante brandstof is. Net zoals wij ons nu niet meer kunnen voorstellen dat je lang geleden een looser was als je geen groot zwaard had...