Is hitte net zo snel als het licht?

Ik zie altijd bij testen met atoombommen objecten meteen in brand vliegen zodra er licht van de atoombom is te zien. Is hitte dus net zo snel als het licht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat wat jij als "hitte" beschouwdt is ook licht. Je zegt het zelf al, je ziet ze in brand vliegen. Hitte kun je niet zien, dat kun je voelen. Dus de vlammen die jij ziet is ook gewoon licht, pas als je warmte voelt, dan is de hitte ook aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit in de zon gelegen en gevoeld dat het warm is? Welnu, dat is licht, licht is warmte en energie. IR (infrarood) licht is warmer dan licht met kortere golflengte.
itsme
13 jaar geleden
Licht is net iets sneller als je het idd vergelijkt met de zon, wordt altijd net iets later warm dan dat er licht is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hitte verplaatst zich door geleiding stroming en straling.
Dat voorwerpen in brand vliegen voordat de drukgolf met zeer hete lucht ter plekke is, komt door de intense lichtbron welke een atoombom vormt.
Als in de nacht een atoombom in Engeland af zou gaan (moge GOD dit voorkomen) , dan is het in Nederland even dag.
Een atoombom is een thermostraler, zijn temperatuur kan 20 000 000 K of graden Celsius bereiken.
Bij deze temperaturen komen alle golflengten tot en met gamma (dus ook Röntgenstralen vrij.
Ook komt er zeer veel infrarood vrij.
Zo komt er infrarood vrij die zo langgolvig is dat die net als Rontgen- en gamma stralen vrijwel overal doorheen gaan.
Stoffen die getroffen worden en deze stralen absorberen worden zo heet dat ze stante pede verdampen.
Dit gebeurt dus ruim voordat de drukgolf met hete lucht ter plekke is.
Infrarood is net als ander licht een elektromagnetische golflengte en gaat dus met de snelheid van het licht.

Een niet onaanzienlijk deel van de energie van de bom heeft nog langere golflengten dan die van infrarood en liggen in het radiogolfgebied, beter gezegd in het gebied waar ook de magnetron actief is.
dat veroorzaakt de EMP die allerhande electronica verziekt

Dus gaan deze "hitte " stralen met de snelheid van het licht. Ze duren echter vrij kort, veel minder dan een seconde.

Daarna vormt zich door de lucht die de warmte grotendeels absorbeert de beruchte paddenstoelwolk, in wezen dus een hoeveelheid lucht met een intense hitte.
De door deze "vlam " uitgezonden hitte duurt beduidend langer dan de gammaflits en zendt als een enorme gloeilamp buitengewoon veel licht uit, ook (vooral in het infraroodgebied.)

Deze hoeveelheid licht is sterk genoeg om ook op kilometers afstand nog stoffen te ontleden, verdampen en in brand te steken.
Dit alles gaat dus ver voor de drukgolf uit en werkt ook mee om deze nog krachtiger te maken (verhitte lucht zet immers uit.)

Dus gaat de stralingshitte net zo snel als het licht, omdat het een vorm van licht is.

In films zie je wel eens dat bij een kernbomexplosie mensen eerst veranderen in geraamtes die dan verdampen.
Dat zou realistisch kunnen zijn, de tot calciumfosfaat gereduceerde geraamtes hebben een hogere verdampingstemperatuur dan ander lichaamsmateriaal en dit gebeurt in de eerste tellen na de ontbranding van de kernbom.

Je voelt er niets van, dat waarmee je voelt is dan immers al verdampt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens de kernreacties wordt voornamelijk rontgenstraling geproduceerd (temperatuur van 10 miljoen Kelvin). Deze rontgenstraling dringt niet erg ver door in de atmosfeer en wordt omgezet in licht. Dit veroorzaakt de eerste korte lichtflits in het UV (10 000 Kelvin).

De vuurbol van de snel exploderende bom veroorzaakt een schokgolf die zo krachtig is dat hij de lucht tot gloeien brengt. Ook is de schokgolf zo snel dat hij het warmtetransport binnen de vuurbol inhaalt en op dat moment neemt de straling weer af. De temperatuur van dit golffront is namelijk zo hoog dat de straling van de vuurbol er niet meer doorheen kan. Elektromagnetische straling kan namelijk niet door een geleidend plasma heendringen.

Als het een erg krachtige bom is kan het wel tot 20 secondes duren tot de enorme hitte is uitgewoed. Bij een minder krachtige bom slechts 0.1 seconde. De meeste energie op het aardoppervlak gaat in het zichtbare licht zitten, (6500 K is wat hoger dan de temperatuur van het zonneoppervlak. In de zon vindt dan ook een soortgelijk proces plaats, de straling kan pas ontsnappen bij een bepaalde temperatuur waar het medium doorzichtig wordt voor elektromagnetische straling.

De zeer krachtige bommen zijn met name gevaarlijk doordat ze een gebouw eerst door de schokgolf kunnen laten instorten en daarna de inhoud vlam vat door het intense licht van de vuurbal.

De elektromagnetische puls bij een lage explosie komt doordat elektronen die naar beneden stralen in de eerste millimeter van de bodem worden gestopt. De elektronen die naar boven uitstralen kunnen verder bewegen, waardor er netto een elektrische stroom ontstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hitte (infraroodstraling) is ook licht. Het zichbare licht is een klein onderdeel van de electromagnetisch spectrum. Hieronder valt alle straling, van radiogolven tot gammastraling. Ze verschillen wel van golflengte maar reizen met de snelheid van het licht. Ja is dus het antwoord.