Is solderen een vorm van lijmen?

Ik bedoel, bij lassen smelt je metalen in elkaar maar bij solderen plak je toch met tin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De definitie van lassen is: het samenvoegen van 2 metalen dmv warmte, druk, of beide. Je krijgt daarbij een homogeen geheel wat betekend dat de 2 gelaste delen onlosmakelijk met elkaar verbonden worden en dus 1 geheel vormen. Bij solderen vormen de 2 delen geen onlosmakelijk geheel omdat ze niet samengesmolten zijn, bij volgoende verwarming zullen de 2 delen weer los van elkaar zijn. je zou dus kunnen zeggen dat solderen een vorm van plakken (lijmen) is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

lijmen is aan elkaar zetten. solderen doet dat ook.
dus je zou kunnen zeggen dat het onder hetzelfde valt... maar dan anders ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij solderen smelt alleen het materiaal dat je toevoegt. Bij lassen smelt ook het materiaal van het werkstuk. Dat is ook het verschil tussen de twee begrippen volgens wikipedia.

Lijmen is het verbeteren van de adhesie (kleefkracht) tussen twee oppervlakten. Bij lijmen smelt er niets.

Toegevoegd op 30-06-2009 00:18:35
Misschien niet helemaal terecht. Solderen is zo bezien ook een vorm van lijmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Solderen verhoogt volgens mij inderdaad de kleefkracht. Ik zou zolderen ook zien als een vorm van lijmen.
Solderen is in feite het samenvoegen(lijmen) van twee metalen met de prettige bijkomstigheid, dat een electrische stroom van het ene metalen deel naar het andere metalen deel dan niet onderbroken wordt, wat met een andere lijmsoort vaak niet het geval is. Indien het lijmproces volgens de regels uitgevoerd wordt, is dit soort verbindingen vrij sterk.(o.a koperen pijpen aan elkaar solderen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allerlei soorten lijm van voor de synthetische tijd was ook vaste stof, en moest je smelten voor je ermee kon plakken (bijvoorbeeld beenlijm en vislijm - dat zijn korrels).

Je kunt soldeer dus uitstekend zien als een soort lijm waarmee je stukken metaal aan elkaar kunt lijmen, dat klopt eigenlijk best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb ik de definitie op school geleerd:
Solderen is het verbinden van twee metalen door een derde metaal waarvan het smeldpunt lager is gelegen dan de eerstgenoende metalen. (was trouwens een geijkte examenvraag...!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel alleen het soldeer echt smelt, betekent dat niet dat er totaal geen mening plaatsvindt tussen het (bijvoorbeeld) koper en de metalen uit de soldeer. Door de warmte zal er een zekere diffusie optreden, vergelijkbaar bij die van diffusieverzinken, waardoor solderen eigenlijk meer is dan lijmen. Lijmen versta ik toch meer onder het gebruik maken van de ruwheid van de oppervlakken, waar je een kleverige vloeistof tegenaanplakt (gewoonlijk zonder verwarmen), en waarbij de materialen zelf onaangetast blijven. Dus het is net wat meer dan alleen plakken...