Omdat extreme kou en extreme hitte hetzelfde doen met je cellen. Ze 'verbranden' namelijk het weefsel en de zenuw krijgt hetzelfde gevoel door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat in eerste instantie het zo is dat je lichaam een extreem temperatuurverschil voelt ten opzichte van de gebruikelijke 20 graden Celcius, en een impuls doorstuurt naar de ruggemerg, waar het gelijk al omgezet wordt in een signaaltje dat je je hand moet terugtrekken. Het is dus niet langs je hersenen geweest, want dat zou te lang duren. Dus kun je zo snel niet bepalen of het warm of koud was.
Een andere verklaring is er gewoon niet ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is nog wat extra toelichting: Het signaaltje is natuurlijk hetzelfde, omdat er in beide gevallen een groot temperatuurverschil is, en in beide gevallen je cellen kapot gaan door dat verschil. Vandaar dat je uit hetzelfde signaaltje hetzelfde effect en gevoel krijgt. Houd je dit voorwerp echter langer vast, zal het signaaltje naar de hersenen gaan en dan kun je voelen of het warm of koud is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik denk wel dat het signaaltje eerst langs je hersens moet voordat je je hand terugtrekt. Je hersens zijn het regelend orgaan, en zonder aansturing van het regelend orgaan zal er geen actie plaats vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Synop, dat is niet waar. timvdh1 heeft gelijk, reflexen gaan naar je ruggenmerg, en die zet het gelijk om als reflex om je hand terug te trekken. De tijd die verloopt als het impuls ook nog naar de hersenen moet, is veel te lang. Dan heb je je hand al erg verbrand. Denk aan een sterretje ('vuurwerk') die net is uitgebrand. Als je die te lang vasthoud, brand je je erger. Daarom is het noodzakelijk dat je je hand zsm terugtrekt. Daarom hoeft het dus niet eerst naar je hersenen. Gelukkig maar.
Brandwonden kunnen ontstaan door contact van de huid met hete gassen, vloeistoffen of andere materialen. Extreme koude, zoals aanraking van vloeibare stikstof, heeft hetzelfde effect op de huid als hitte en worden soms ook vrieswonden genoemd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het voelt niet allen het zelfde aan, het is ook het zelfde de huid is beschadigd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht u onverhoopt spatten vloeibare stikstof op de huid krijgen, behandel
de plek(ken) dan als een tweede- of zelfs derdegraads brandwond; spoel ze
met veel schoon water en laat u behandelen door huisarts, GGD of ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zozeer verbranden wat je voelt, maar het verschil in temperatuur.