welke stof verdampt het snelst?

Als je benzine op een papiertje doet dan is het in een paar minuten weer droog,

Als je thinner op een papiertje doet dan is het nog sneller weer droog,

Wat is de snelst verdampende stof? dus gewoon zelfde omstandigheden,

Toegevoegd na 41 minuten:
Oeps, lees nu mijn vraag voor een derde keer door,
En zie nu dat je hem op 2 manieren kan snappen,

Ik bedoelde die 2 dingen meer als voorbeeld,

De vraag is eigenlijk is er niet iets wat nog sneller verdampt ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Er zijn nog producten lichter dan dat namelijk hexaan, heptaan, pentaan.
Daarboven komen de gassen op atmosferische druk.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik heb uw vraag goed begrepen en met lichtere producten bedoel ik ook producten die veel vlugger verdampen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt het antwoord al zelf gegeven.
Thinner is vluchtiger dan benzine.
Dat is ook de reden dat industrieelspuitwerk van auto's meubelen e.d met een op thinnerbasis achtige verf/lak gespoten worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe hoger de dampspanning hoe sneller het verdampt (tenzij de partiële dampdrukken gaan storen omdat ze niet overeen komen, maar dat terzijde).

Hoe snel iets verdampt is dus ook afhankelijk van hoe snel het verwarmt wordt, in praktijk kan dat een invloed gaan spelen die in theorie voor zover ik weet niet meteen een verschil kan uitmaken.

Dus in principe zijn vloeibare gassen snelle verdampers. Vloeibare zuurstof bijvoorbeeld zou snel kunnen verdampen omdat het een hoge dampspanning heeft.