Hoe kan het dat ik in een volledig lichtdichte ruimte toch wat zag?

Laatst bij tai chi-les deed de leraar het licht uit en moesten we ons in het donker bewegen. Erg grappig, maar na een poosje kon ik toch vormen onderscheiden. De kamer was echter een binnenkamer in een groot gebouw (daarnaast zaten aan alle kanten meer kamers), had geen enkel raam en de deur was dicht. Naar mijn weten zou je dan geheel niets moeten kunnen zien, maar toch kon ik dat, al was het vaag. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het licht dicht was dan was het ook lucht dicht dus dan waren jullie allemaal gestikt.
Er is dus toch een beetje licht de ruimte binnengekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn toilet stik ik ook niet en daar is het toch echt helemaal donker. Dit was slechts een grotere ruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het toilet zit je toch voor een kortere tijd dus dan kunnen je ogen niet snel genoeg "wennen", probeer eens een uur in het donker daar te gaan zitten, wellicht zie je dan wel wat ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zit ik wel eens langer dan dat moment in het donker bij de tai chi-les :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het streepje licht onder de deur dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drempel, dus geen licht daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag, Widar! Ik weet bijna zeker dat jij als "wetenschappelijke purist" ;) ervan overtuigd bent dat er in de kamer geen licht was... Wat vragen: 1) Was dit een test die je Tai-Chi leraar zomaar deed, of had hij er een bedoeling bij? 2) Deelden de anderen dezelfde ervaring? 3) Hadden de vormen kleuren of was het beeld alleen zwart/wit? (ter info, bij zeer weinig licht werken alleen je staafjes op je netvlies, de drempel voor de kegeltjes voor kleurinformatie ligt hoger) 4) Kun je het herhalen om te kijken of bepaalde condities noodzakelijk zijn voor de ervaring? Nog naar de ruimte op een ander moment geweest om zeker te zijn van absolute donkerte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) Het was geen test, maar een oefening waarbij je moest proberen botsingen aan te voelen komen en uit de weg te gaan. 2) Ja, iemand anders zei ook dat 'ie tegen 't eind wat begon waar te nemen. 3) Het was nog steeds erg donker, meer dan contouren zag ik niet. Zeg maar zwart/grijs dus. 4) Dat is een beetje lastig, want voor ons is er ook een groep en volgens mij moet na ons de sleutel worden ingeleverd. Ik ben wel van plan dat nog uit te zoeken. Dat over de staafjes en kegeltjes is wel interessant. Mijn linkeroog is nl. gevoeliger voor licht dan voor kleur. M'n rechteroog pikt kleur beter op. Als 't donker is, kan ik vaak net iets beter zien dan anderen door m'n linkeroog te gebruiken (dat is een lui oog, dus ik moet bewust m'n rechteroog sluiten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verklaring kan zijn, dat je door de oefeningen je zintuigelijke waarnemingen verscherpt, waardoor je door het gehoor de locaties van de monden en de voeten en kleding (die ook geluid maakt) een vorm erbij 'projecteert'.
Ik ben daarbij voor de duidelijkheid er even vanuit gegaan dat je onder de vormen andere mensen verstaat... Om dat enigszins uit te sluiten zou je oordopjes kunnen, indoen, maar besef dat die slechts max. 30 dB tegenhouden bij volledige demping. Maar het kan zijn dat de gemaakte geluiden toch alle onder de 30 dBA zitten. De ultieme verklaring is natuurlijk dat Tai-Chi infrarood kijken mogelijk maakt :)

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat er wat fluorescerende materialen aanwezig zijn bv. in de muurverf. TL licht bevat nog wat UV en de muurverf zou nog wat na kunnen lichten. Als er ergens kieren zijn zou meteen opvallen waar het licht vandaan komt. De fluorescerende schijnsels zijn waarschijnlijk zo zwak dat je de bron niet opmerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dan was er toch licht in de kamer!
al was het maar van iemands mobieltje in zn broekzak.
ga bijvoorbeeld maar eens in de grotten in valkenburg of zo,ook na 10 minuten zul je nog absoluut niets zien (wel mobieltjes uitzetten dan he !)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mobieltjes staan uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! Ben zelf in de fluwelengrot in Valkenburg geweest waarbij de gids zijn licht uit deed.. Je ogen konden echt niet wennen je zag echt helemaal niks.. Was wel bizar..! :)
Toch komt er door de randen van deuren nog een beetje licht binnen.
Je ogen raken dan gewend aan het donker en dan kun je vormen onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt wel mee met dat licht langs de deur. Als ik op de wc zit, is het ook echt donker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik doe altijd de lamp aan op de wc!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha goede reactie :P
als je vormen kan onderscheiden dan was er per definitie licht aanwezig.
het heeft ook dus echt geen zin om te onderzoeken waarom je vormen kon onderscheiden in absolute duisternis.
dat kan namelijk niet (ga inderdaad eens heel diep een grot in ofzo, je zult echt niets zien)

de vraag is dus, hoe kwam dat licht daar binnen.
omdat je zegt dat je alleen vormen kon onderscheiden, was er sprake van een heeel klein beetje licht.
en dat kan dus van alles zijn, bijvoorbeeld een heel klein scheurtje in of langs de deur.
of er was iets in de ruimte dat licht gaf.. en dat hoeft maar een heel klein ledje geweest te zijn van een nooduitgang of telefoon ofzo.

volgende keer als je het echt donker wilt hebben, zorg dan dus dat er geen electrische apparaten in die kamer aanwezig zijn, doe het 's nachts, en doe een blinddoek op... zekerste weten dat je dan echt niets ziet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal best licht geweest zijn ja, anders zie je gewoon echt niks inderdaad. Mijn vraag gaat dus over de bron van het licht. Is het werkelijk zoiets simpels als licht dat langs een deur "lekt", of is er misschien toch iets anders aan de hand? Straling die wordt afgegeven door een stel verhitte lichamen bijvoorbeeld? Ik noem maar iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nee. Je hebt gewoon wat licht langs de deur zien komen. Of een lampje van de nooduitgang. Ook zijn er bepaalde materialen die licht absorberen en weer weergeven. Dat zou het ook kunnen zijn.
Het kan ook je verbeelding zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, maar dat was hier niet het geval.
Jullie lesruimte was omgeven door andere kamers. Daar was het licht op dat moment toch niet uit? Dus heb je een prachtige kans op "leklicht".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je, ik ga morgen een kwartier eerder en dan ga ik in m'n eentje daar in 't donker zitten en kijken of er licht langs de deur lekt. Ik ben er praktisch van overtuigd dat het niet zo is.
Als het echt helemaal donker was in die ruimte, is de kans aanwezig dat jij je, omdat je de kamer ook al in het licht gezien had, een goed beeld kon vormen van hoe het er uit zag en daarom het gevoel kreeg dat je kon zien. Als je weet dat een object zich op een bepaalde plaats bevindt, zullen je hersenen daar automatisch een beeld bij vormen.

Of was dit een ruimte die je niet in het licht gezien had?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vormen die ik kon onderscheiden, waren de mensen in de ruimte, die zich verplaatsten.