Modal is een biologische textielsoort gemaakt van cellulose uit beukenhout. Het is ongeveer 50% hygroscopischer dan katoen. Het kan geverfd worden net als katoen, en is kleurvast wanneer het wordt gewassen in warm water. Modal is hoofdzakelijk een variant van kunstzijde.[1]

Modal is bestand tegen krimping en verkleuring. Het is glad en zacht, zelfs meer dan gemerceriseerd katoen.

Lenzing Modal is een gedeponeerd handelsmerk van Lenzing AG, een Oostenrijks bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in textiel en vezels, in het bijzonder in natuurlijke vezels die van cellulose worden gemaakt. In de Verenigde Staten wint de textielsoort de laatste jaren aan populariteit. Zuiver modal begint er te worden gebruikt in huishoudelijke producten als handdoeken, badjassen, en beddenlakens. In Nederland in sokken en in ondergoed.

Veel textielbedrijven gebruiken modal gemixt met andere vezels zoals elastiek. Modal wint in India terrein: in Indische textielbedrijven werd in 2005 rond 4000 ton geproduceerd.[2]