Omdat hitte altijd naar boven gaat. Bomen kunnen door extreme hitte van een brand zomaar ineens uit zichzelf vlam vatten, dus is het logisch dat een brand sneller naar boven trekt. Bovendien zie je vlammen toch ook altijd naar boven uitslaan en niet naar beneden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de vlammen naar boven slaan is ook vanwege de stijgende hitte. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies. +1
Elk volgend stukje bos/huis/benzine (net wat er in brand staat) moet worden aangestoken door het vorige stukje, dat al brandt. Dus takje 2 wordt aangestoken door takje 1.

Vuur produceert hitte. Warme lucht zet uit. Daardoor is warme lucht lichter dan koude lucht. Warme lucht stijgt dus op.

Daarom gaan vlammen (heel erg warme lucht) omhoog.

En daardoor wordt materiaal dat boven het al brandende materiaal zit, sneller aangestoken dan materiaal dat eronder zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warme lucht van het vuur gaat naar boven, deze lucht wordt aangevuld met lucht van onderaf.
Hierdoor gaat het vuur harder branden, waardoor en nog meer warme lucht naar boven gaat en er nog meer lucht aangezogen wordt.
Het vuur veroorzaakt zo zijn eigen wind.
Bij zeer grote vuren kan het zelfs stormen terwijl het er buiten het vuur windstil kan zijn.
Door al deze , door het vuur veroorzaakte wind, gaat het vuur steeds sneller de berg omhoog en vrijwel niet omlaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens naar een lucifer die je in je hand hebt. Als je die draait dan zal het vuur altijd naar boven gaan.