In onze dagelijkse leefwereld nemen we maar drie ruimtelijke dimensies waar, maar wiskundig is het geen probleem om met meer dimensies te werken. Net zoals je trucjes kunt gebruiken om een 3D-object op een vlak stuk papier te tekenen (bv. via perspectief), zo kan je ook trucjes gebruiken om je iets voor te stellen bij een 4D-object.

Stel je hebt een driedimensionale bol en je wil die voorstellen in het vlak. Zoals gezegd kan je perspectief gebruiken, maar we kunnen nog een ander trucje gebruiken. Elke doorsnede van de bol met een vlak dat die bol snijdt, is een cirkel (of evt. schijf). Stel je voor dat we (horizontaal) met een vlak onder de bol beginnen en in stapjes omhoog gaan, bij elke 'stand' hebben we een cirkel als doorsnede; de stralen nemen eerst toe en dan weer af.
Al die cirkels kunnen we tekenen in het vlak. Als we bovendien kleur gebruiken om de hoogte aan te geven van het vlak dat die cirkel als doorsnede had, dan krijg je een idee van de 3D-bol op basis van de verschillende gekleurde cirkels. Je kan je dan namelijk op basis van de kleur voorstellen hoe je al die cirkels boven elkaar moet stapelen om zo terug de bol te vormen.

Hierboven hebben we een 3D-object dus voorgesteld in 2D, door de derde dimensie in zekere zin op basis van de kleur voor te stellen. Nu kan je nog een stap verder gaan: een 4D-object zou je kunnen voorstellen door 3 van de 4 dimensies ruimtelijk voor te stellen en het 3D-object dat zo ontstaat te kleuren om de vierde dimensie weer te geven. Je gebruikt dus eigenlijk een soort 'kleurenas' om, naast de drie ruimtelijke assen, de waarde van een vierde coördinaat te laten zien.

Wat voorbeelden vind je op de pagina die ik als bron bijvoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

er zijn slechts 3 dimensies zichtbaar.
- lengte
- breedte
- diepte

de vierde dimensie is tijd, en die kan je niet zien.
dus het ziet er uit zoals ieder mens kan zien, alleen de dimensie tijd zorgt er voor dat we het 'op dit moment' kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan luister ik graag naar je uitleg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat de 4e demensie ook een ruimtelijke is. Zoek op youtube "4th dimension" en bekijk het eerste filmpje. Dat is wat ik geloof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de klassieke fysica beschouwt men, naast de drie ruimtelijke en waarneembare dimensies, de tijd inderdaad als vierde dimensie. Maar wiskundig, en met de vraag naar een vierdimensionaal object denk ik dat de vragensteller eerder zoiets bedoelt, is dat helemaal niet (noodzakelijk) de tijd.
Je kunt een vierdimensionaal "object" niet zien, omdat het geen "object" is. De vierde dimensie wordt gezien als tijd (of ruimte)

In de theoretische natuurkunde wordt de tijd als de vierde dimensie gedefinieerd. De daarbij behorende vierdimensionale ruimte heet in dat verband de "ruimtetijd".

In de supersnaartheorie gaat men er van uit dat het heelal maar liefst 10 dimensies heeft, maar dat 6 dimensies daarvan niet op gewone schaal waarneembaar zijn. Wiskundig gezien is er geen grens aan het aantal dimensies wat je wilt beschouwen.

Het is dus niet mogelijk om ruimten van meer dan 3 dimensies visueel, aan de hand van een plaatje, weer te geven.

http://forum.scholieren.com/archive/index.php/t-802022.html

http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/55584-leeftijd-heelal-5.html

en als je het wetenschappelijker wilt:

http://www.science.uva.nl/student/scoop/artikels/Scoop%202003%20Mei%203-10%20Extra%20Dimensies.pdf