krijg je een shock als je in de zee zwemt en de bliksem vlakbij inslaat?

vraag ik mij al een tijdje af. Volgens mij geleid de de zee beter dan het lichaam, maar betekend dit ook of je geen shock krijg?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Om te beginnen met het makkelijke gedeelte: JA. Zemmen met onweer is gevaarlijk, ook in zout water. Je kunt ge-electrocuteerd worden door een spanningsbron die zich in je buurt in het water bevindt. Er zijn doden gevallen door blikseminslag in zee. Het is wel veel minder gevaarlijk dan in bijvoorbeeld een zwembad.

De vraag waarom dat zo werkt is lastiger maar laten we een poging wagen. Om te beginnen: elektriciteit zoekt de minste weerstand, maar als die weg niet voldoende capaciteit heeft zoekt'ie andere paden. Stel: je maakt een parallelschakeling met lampjes, maar 1 van die lampjes is 5 watt in plaats van 10. Deze laat dus minder stroom door en heeft een hogere weerstand. Gaat dat lampje branden als je stroom op het circuit zet? Ja wel degelijk. Op dezelfde manier kan er ook best stroom door jou heen terwijl je in het water bent, als er genoeg stroom is.

Wat gebeurt er als er bliksem inslaat? Dan ontstaat er rond de plaats waar die inslaat een elektrisch veld in de grond/het water. Een gemiddelde bliksemschicht is 40.000 ampere. Naarmate je verder van de inslag af bent neemt het voltage (de 'druk' van de elektriciteit) steeds verder af. Tussen twee punten op de grond is er daardoor een 'potentiaalverschil' (een drukverschil zeg maar). Als ik met mijn ene been dichter bij de inslag sta dan met mijn andere been, dan krijg ik het spanningsverschil door mij heen. Hierom moet je in een heftige onweersbui door je hurken met je voeten naast elkaar en je enkels tegen elkaar gedrukt.

In het water bestaat ook zo'n spanningsveld. Zout water is hierin minder gevaarlijk dan zoet water, omdat zout water beter geleidt (door de Na+ en Cl- ionen). Hierdoor is het spanningsveld groter van omvang, en daardoor ook minder gevaarlijk omdat het spanningsverschil tussen twee plekken kleiner is. Als ik in zoet water zwem en de bliksem slaat vlak naast mij in, dan is het spanningsverschil tussen mijn arm (dichtst bij de inslag) en mijn grote teen (verst van de inslag) groter dan wanneer het water zout is. Daardoor krijg ik in zoet water een grotere bak stroom door me heen.

Hetzelfde op een andere manier uitgelegd: neem de parallelschakeling uit het voorbeeld hierboven. Vervang de 10 watts-lamp door een bak zoet water, en de 5-watts lamp door jezelf (koperdraad in je ene hand, koperdraad in je andere hand.) Zet een paar duizend volt op het circuit. De meeste stroom gaat door het water, maar jij krijgt ook een opdonder.
Vervang nu het zoete water door zout water. Wat gebeurt er? Het zoute water geleidt veel beter. Je krijgt nog steeds stroom door je donder maar veel minder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zout water geleidt stroom erg goed,en als je in zee ligt,en er slaat vlak bij jou bliksem op het water,zou dit wel zeer enstige gevolgen kunnen hebben.Je krijgt waarschijnlijk een elektrische schok,waardoor je zeker in een shock toestand kunt geraken.
Het volgende vond ik op Wikipidea:
Bij naderend onweer kunt u meren, vaarten en de zee, ook vanwege plotselinge windstoten, het best verlaten: zwemmen, surfen en varen is dan levensgevaarlijk. Alleen boten met een afgesloten metalen hut zijn binnen veilig. Ook in een tent loopt u groter risico dan binnenshuis vooral als de tent het hoogste punt in de omgeving is. Plaats de tent echter niet onder een alleenstaande boom, bij een metalen hek of lichtpalen. Ook bij een inslag dicht in de buurt kunt u verwondingen oplopen en beter is het om vóór een flink onweer een schuilplaats te zoeken binnen, in een auto of een metalen caravan.