Als ik een liter thee heb en ik gooi er een paar suikerklontjes bij en die lossen op,word het dan 1,2 liter thee?

Word de thee dan voller-zwaarder? want de klontjes lossen wel op maar er blijft toch iets van dat opgeloste in de thee zitten?

Toegevoegd na 9 minuten:
Oke het is een voorbeeld in deze vraag,dus niet denken dat ik groot schat HET IS EEN VOORBEELD!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (9)

nee, thee wordt hiervan niet zwaarder, jij wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind hem wel leuk ;-)))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig ;))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Eleo - Er staat toch niet dat ze het opdrinkt? Ze vermeldt alleen dat ze 1 liter thee heeft.
de thee wordt in ieder geval dichter en zodoende zwaarder. maar natuurlijk niet de 20% die je aangeeft bij een paar klontjes. als het niet lichter zou worden zouden de klontjes verdampen namelijk, en dat doen ze niet. ze lossen op, maar zijn wel aanwezig.

Toegevoegd na 1 minuut:
ff ter "verheldering" de thee wordt niet zwaarder, maar de substantie wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn flink wat klontjes als je er 0,2 ltr bij krijgt. Maar de thee zou wel in volume en gewicht moeten toenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou 2 klontjes wegen niet 0,2 kilo xD maar het wordt gewoon zoveel zwaarder als de klontjes wegen, vet weinig dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men een glas thee vult tot aan de rand, en er 2 suikerklontjes in werpt, dan loopt de thee over de rand heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de suikerklontjes gaan in de intermoluculaire ruimte zitten tussen het water, het volume neemt niet toe, alleen als alle ruimte zijn opgevuld wordt het meer.
Als je zand in een koker doet en je voegt water toe wordt het volume zelfs kleiner. Een zandkorrel is hoekig, door het water gaan ze beter glijden en passen ze beter " in elkaar" het is maar dat je het weet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jan , 'n heeeel goed antwoord ! Je zegt het precies goed .Ik geloof dat dit op de Lagere School al uitgelegd wordt. je duimpje heb je extramoleculair verdiend !
Bij de meeste combinaties neemt het volume wel toe als je iets aan de vloeistof toevoegt. In bijv kokend water kun je ca 2 kg (!!!) suiker oplossen (daarna is de oplossing verzadigd en blijft evt meer suiker op de bodem liggen) , het volume is dat echt meer dan 1 liter.

Er zijn zelfs gevallen bekend waar het omgekeerde gebeurt, als je 97 ml absolute alcohol mengt met 3 ml water krijg je GEEN 100 ml maar minder. Dit komt door zg contractie (simpel gezegd een soort "krimp")
amigo
13 jaar geleden
Als je een paar suikerklontjes in een liter water (thee) gooit en die lossen op, zul je geen zichtbare volume vergroting kunnen waarnemen. De opgeloste suikermoleculen nemen een plaatsje in tussen de watermoleculen. Wel zal het totale gewicht toenemen en wel met het gewicht van de suikerklontjes.
Ook bij grotere hoeveelheden opgelost suiker zal het volume niet zichtbaar toenemen tot aan dicht bij het verzadigingspunt.

Tafelsuiker lost erg goed op in water (bij kamertemperatuur tot wel 2,0 kilogram in een liter, bij het kookpunt ongeveer 5 kilogram). Een verzadigde suikeroplossing is de zoetst smakende vloeistof die er bestaat. Geen enkele zoetstof kan hieraan tippen, zelfs al zijn die bij lage concentraties tot duizenden malen zo zoet als een vergelijkbare hoeveelheid suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het opgelist wordt, en niet gemengd, stijgt de duchtheid van de substantie, maar de het volume stijgt een stuk minder.