Kan iemand mij deze som uitleggen, alsjeblieft?

Een bekerglas is geheel gevuld met terpentine en heeft een massa van 243 g. Theo laat er een metalen blokje in zakken en meet opnieuw de massa van het bekerglas (303 g) ten slotte haalt theo het blokje er weer uit en meet opnieuw de massa van het bekerglas en de resterende terpentine ( 213 g) bereken de dichtheid van het metalen blokje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

s.m. terpentine is 0,87 g/cm³ (internet)
Volume blokje is (243-213):0,87=34,48 cm³
Gewicht blokje is 303-213=90 gram
sm blokje is 90:34,46=2,61 g/cm³
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord!
toen ik je antwoord las snapte ik het direct.
Super!!

Andere antwoorden (3)

60 gram, 303 g - 243 g is 60gram xxxxx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dichtheid is iets anders als gewicht hoor
Utrecht
13 jaar geleden
Dubbel fout. Het gewicht van het blokje is 303 - 213 = 90 gram. Daarnaast wordt er niet gevraagd naar het gewicht maar naar de dichtheid: gram/ml.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet weet welke stof het is, lijkt het mij een zeer onmogelijke opgave.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de stof is metaal en ik moet de dichtheid in g/cm3 weten.. maar hij is inderdaad super moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht het ook eerst, dat je het niet kon berekenen, maar nu ik er over nadenk, tuurlijk kan het wel! Je weet toch hoeveel terpentine er uit is? En wat de dichtheid daarvan is? ;-)
Door het blokje is er 30 gram terpentine uit de beker gelopen.
De dichtheid van terpentine is 0,78 a 0,85 gram per cm3. Helaas is dat dus niet exact te zeggen, dus laten we het op 0,8 gram per cm3 houden.
Er is 30 gram weg, dus als je dat deelt door 0,8 gram/cm3 dan heb je 37,5 cm3 terpentine wat weg is. En volgens archimedes is dat hetzelfde volume van het blokje! ;-)

Met het blokje er in was de beker 60 gram zwaarder, maar je moet ook die 30 gram terpentine meerekenen wat weg is, dus het blokje is 90 gram.

Nu kan je de dichtheid van het blokje uitrekenen:
90/37,5= 2,4 gram per cm3

Toegevoegd na 10 minuten:
Of, iets preciezer... tussen de 2,34 en 2,55 gram per cm3.

Niet dat ze het vragen, maar meestal willen ze dan het materiaal weten, en ik zou zeggen dat het dan boor is. (2,34 gram/cm3). Hoewel aluminium mij waarschijnlijker lijkt, maar dat is 2,7 gram/cm3. Misschien was het verdunt terpentime ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal +
Simpel. Eerste 243g moet je vergeten. Met blokje erin loopt wat terpentine eruit maar dat doet er niet toe. Wat er toe doet is dat het glas met blokje 303 g weegt en zonder 213 g. Blokje weegt dus 303-213 g = En dat ingewikkelde sommetje mag jij doen. (-:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik wijs je de verkeerde weg. Reactie twee is aannemelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och.. je berekening was goed. Alleen hij vroeg niet naar het gewicht van het blokje ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ahum.. ZIJ.. dus.