In warme lucht zal je inderdaad al het geluk hebben dat je aan het zweten bent en dan gaat de afkoeling door deze verdamping heel snel.

Echter ook als je (nog) niet aan het zweten was voelt de warme lucht koud aan, dus dat is niet voldoende als verklaring.

Net als bij het zweten ervaar je lichaam elke afkoeling logischerwijs als koeler. Doordat je in de wind staat bewegen de luchtmoleculen rondom je lichaam sneller en zullen er per tijdseenheid meer moleculen met je lichaam botsen. Bij elke botsing vind warmteoverdracht plaats. Meer wind, meer botsingen, meer warmteoverdracht, meer afkoeling en zo voelt het dus koeler aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door de wind, of die nu koel is of warm, gaat je altijd aanwezige huidvocht sneller verdampen. Aangezien daar warmte voor nodig is, wordt dat onttrokken aan je huid, wat je dus aanvoelt als afkoeling.
Reddie
10 jaar geleden
Om twee redenen.

Ten eerste, om je lichaam hou je als het ware een heel dun laagje lucht vast, deze lucht warmt op en is als een soort isolerende deken. Als de lucht kouder is dan dat isolerende laagje, dan waait de wind deze deken voor een deel weg en vervangt die lucht door koudere lucht.

Ten tweede om af te koelen zweten mensen, verdamping van dat vocht kost warmte en die wordt uit de warme huid gehaald. Door de wind wordt die "damp" boven je huid weggevoerd en kan niet meer terug op de huid komen. Hierdoor is er telkens warmte nodig om opnieuw een laagje zweet te laten verdampen.