Ik vermoed een zwarte weduwe in ons toilet. Hij zit precies achter een buis. Wat moet ik doen?

Ik bedoel die loopt toch zo de stofzuiger uit.
Pakken lukt niet want hij zit precies achter een buis.
Hij lijkt exact op een zwarte weduwe. En als ik de plaatjes op inet bekijk klopt het.

Toegevoegd na 10 minuten:
Opzuigt kan toch niet echt. Prop of geen prop een spin loopt er toch gewoon uit.
Ik heb 2 kleine kinderen. Ik moet echt snel een oplossing.

Toegevoegd na 11 uur:
Serpo heeft inmiddels de foto's ontvangen.
Ff afwachten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je ons nog even weten hoe het afgelopen is, of het een zwarte weduwe was of toch misschien een onschuldige spin die er een beetje op lijkt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
opzuigen kan prima.
als je bang bent dat hij eruit loopt, laat je de stofzuiger aanstaan en.. rapapaaa huup huup barbatruuk, je verwisselt de stofzuigerzak!
Pieter2011
13 jaar geleden
Wat goed van je dat je ze een foto hebt gestuurd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spannend! Ik ben benieuwd!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OMG wat een griezelig dier . "Zij" lijkt idd heel erg op Zwarte Weduwe.

Het beste antwoord

Als het echt een zwarte weduwe is; deze kunnen gevaarlijk zijn. Gevangen exemplaren worden vaak ondergebracht bij Reptielen tuin Serpo in Delft.

Zou dus zeggen: neem daar contact mee op.

De spin is niet agressief richting mensen, maar jaag hem niet op, want dan kan hij wel degelijk agressief worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede oplossing!
Zo zullen er wel meer instanties zijn die interesse hebben in een zwarte weduwe... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig was het een kogelspin.
En hij zit nog op z'n plekje.
Met spinnen geen probleem. Wel met die die schaden aan kunnen richten.

Andere antwoorden (10)

Je kunt 'm met de stofzuiger opzuigen en daarna een stevige hoeveelheid zand erachteraan zuigen waardoor hij stikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opzuigen en een flinke prop keukenpapier erin om af te sluiten. Doe ik ook altijd, al heb ik gelukkig nog nooit zo'n zwarte weduwe in huis gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het dier voorzichtig achter de buis vandaan jagen, een klein beetje opzij duwen, en er dan vervolgens een groot glas overheen zetten waar je een kartonnetje onder schuift. Kijk daarbij uit voor de pootjes.
Vervolgens kan je het beestje naar buiten dragen waar je hem of haar in een plant kan zetten, een eindje verderop.
Je hoeft toch niet alles meteen dood te maken?
Het is maar een diertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar beste nyx ik kan een zwarte weduwe in mijn huis toch niet laten leven. Heb je gelezen wat zo een dier aan kan richten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar buiten kan je hem wel laten leven ;)

Of trommel een expert op. Misschien wil de dierentuin er wel een.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord Nyx! Doodmaken hoeft niet persé.
Maar met het vangen en buiten plaatsen verplaats je m.i het probleem. Een kind wil hem niet in de zandbak tegenkomen... Wel een plus voor je dierenliefde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een dodelijk gevaarlijke spin. Dus zomaar buiten gooien lijkt me niet echt een oplossing. Misschien beter een expert erbij.inderdaad wel een positieve oplossing ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beet van een Zwarte Weduwe is niet dodelijk! Zelfs voor babies niet. Ja, je moet er mee naar je huisarts, maar dat moet je met een bijensteek ook als het om zeer kleine (jonge) kinderen gaat.
Het probleem verplaatsen doe je ook niet. Als je de spin maar een paar meter van je huis afzet, zie je die nooit meer terug. Spinnen vermijden liever de mensen.
Heb zelf in de loop van ca. 25 jaar zo'n duizend spinnen gehad. Nu nog maar eentje. Een vrouwelijke vogelspin van rond de 18 jaar oud.
Ga niet mee in de hetze tegen spinnen. Zo bouw je onnodige ansten op die je wellicht weer doorgeeft aan je kinderen.
Tis heel simpel; voorzichtig zijn maar niet bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een beet van een zwarte weduwe nu niet direct met een wespensteek vergelijken...tenzij je allergisch bent voor wespengif of op een gevaarlijke plek is zoals in de mond of keel. Een beet van een zwarte weduwe kan wel zo gevaarlijk zijn dat het spieraanspanningen oplevert en je bij de spoedeisende hulp terecht kunt. Het schijnt niet persee bij iedereen het geval te zijn maar je kunt toch maar beter voorzichtig zijn. Het diertje dus zomaar buiten laten zonder dat de omgeving hiervan weet en de kinderen er laat spelen....hoogstgevaarlijk!!!!
Op Wikipedia lees ik: "De zwarte weduwe is een aantal keer in Nederland aangetroffen. De spinnen worden veelal overgebracht naar reptielentuin Serpo te Delft".
Je moet er dus zuinig op zijn en het beest naar Delft brengen.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het een zwarte weduwe is, maar ja, het zou natuurlijk kunnen.
En ik zou zo'n weduwe ook niet in m'n wc willen hebben.

Wat je kan overwegen is om hem met een gasbrander de dood in te jagen. Wel uitkijken dat er geen kunststof buizen in de buurt zijn!
Een andere optie is hem (sorry, 't is een weduwe, dus: haar) te roosteren met zo'n elektrische muggenmepper. Je best vast nog wel even bezig het komende uur. Sterkte en succes! (Als we morgen geen berichten meer van je zien... dan gaan we ervan uit dat je op de bank ligt te slapen na een vermoeiende nacht). En hopelijk kun je nog wat inspiratie putten uit bijgaande video op You Tube.
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Dat is echt een opwekkend en aanmoedigend filmpje om die spin te gaan vangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grinnik, gelukkig zijn zwarte weduwen stukken kleiner :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AAAHHHH
zondag
13 jaar geleden
Heb je hem nog te pakken gekregen Bailey?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik niet. Mijn man haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een naar filmpje, ik lig in een deuk. Ik denk "gelukkig" hebben we in Nederland en België geen gevaarlijke spinnen. Maar dat blijkt niet waar te zijn..
Stofzak leegmaken. Diertje opzuigen. En buiten laten staan totdat de spin eruit gekropen is.

Toegevoegd na 41 seconden:
Hij hoeft toch niet per se dood. Of wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dergelijk gevaarlijk beest moet je niet zomaar buiten loslaten. de kinderen die buiten spelen hoeven toch niet per se dood. Of wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent toch niet zo achterlijk om het beestje in een speeltiun oid neer te zetten......?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is de kans dat de spin de stofzuiger niet overleeft vrij groot...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je groot gelijk in, maar deze spin heeft sowieso geen overlevingskans!
Meestal vang ik ze met de hand. Anders met een beker en een tijdschrift oid.
Je kunt ook de zuigkracht een stuk lager zetten. Ik snap heuswel dat niet iedereen spinnen leukvindt. En er zelfs bang voor is. Dit komt meestal uit onwetendheid en niet door nare ervaringen.
Hier vragen ze je het hemd van het lijf en 'straffen' je af als het antwoord niet bevalt. Maar ze hoeven maar ergens iets naars over spinnen, slangen e.d. te lezen en nemen dit automatisch voor waarheid aan!
Ik moest dit even kwijt.
Ik acht de kans zeer klein dat het een zwarte weduwe is. Mijn idee, omdat je er zo moeilijk bijkomt, zuig het beestje op in een half lege stofzuigerzak en blijf daarna nog even verder zuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een behoorlijke fan van een deobus en aansteker ervoor, dat helpt tegen de meeste ongewenste beestjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat walgelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben hier dus geen fan van. +
Gewoon oldskool pakken met glas en papiertje. Je angst is groter dan dit spinnetje. Kleine kans dat het een zwarte weduwe is!

Mocht het wel het geval zijn;
"Na een paar uur traden onregelmatige spieraanspanningen op, waardoor spoedeisende ziekenhuisopname noodzakelijk was. Na enkele dagen genas de betrokkene geheel. Veelal duidt dit op een allergische reactie, zoals iemand deze ook kan hebben na bijvoorbeeld een wespensteek. Na onderzoek in Amerika werd duidelijk dat iedereen anders reageert op een beet van deze spin. Bij een verlaagde weerstand kan men er meer last van hebben, of zoals in bovenstaand geval, wanneer men er allergisch voor is. Een persoon met een gemiddelde weerstand en conditie heeft vaak jeuk, uitslag of koorts. Er zijn ook gevallen bekend waar de gebeten persoon er totaal geen last van had en er enkel een rode plek op de bijtplek zichtbaar was."
Dus pak die spin en naar buiten ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hem per sé wilt doden kun je hem rustig met de stofzuiger opzuigen. De kans dat hij de reis door de buis en de slang van de stofzuiger overleeft is al niet zo groot en wil je het zekere voor het onzekere: prop dan een oud stuk lap in het einde van de buis. Dan zie je hem echt niet meer terug. De volgende keer dat je de stofzuiger weer gebruikt is hij echt wel dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten zitten,die loopt vanzelf wel weer weg,wel het raampje open zetten.
Spinnen zijn nuttige beestjes...of anders vangen in een glas,voorzichtig erin wippen met een dun stokje,dan snel een kartonnetje of dik papier over het glas leggen en buiten loslaten..
Zo vang ik alle beestjes als ik ze in huis zie...
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zout op zijn staartje legge!!!!