Jazeker, Nederland heeft ook een kerncentrale en die kan ook stuk (en dat gebeurt ook regelmatig).
Bovendien zetten Belgie, Frankrijk en Duitsland hun kerncentrales ook bijvoorkeur aan de grens, zodat als daar iets mis gaat, Nederland ook in de gevarenzone zit.

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.ad.nl/ad/nl/1008/Planet-Watch/article/detail/575216/2011/03/26/Kerncentrale-Borssele-ontsnapt-aan-grote-ramp.dhtml

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.vrominspectie.nl/actueel/nieuws/minder-storingen-kerncentrale-borssele.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je die berichten lees is er wel het een en ander gebeurt wat niet goed valt te praten en maar in de doofpot gestopt wordt. Dit kan gewoon niet meer.

Andere antwoorden (3)

ja, dat kan zeker. Dat Nederland niet op breuklijnen tussen tectonische platen zit (aardschijven die bewegen en aardbevingen veroorzaken), betekent niet dat hier niets kan gebeuren.
Laatst stond er nog in de krant dat risico analyses eigenlijk altijd aangeven dat de kans dat er iets gebeurt 1 op zoveel miljoen is. Toch zijn er de afgelopen 40-50 jaar al veel vaker dan dat dingen gebeurt. Dat komt doordat de oorzaak altijd iets anders is dan dat er in risico analyses wordt meegenomen.
Menselijke fouten, aardbevingen noem maar op. Er kan van alles gebeuren. Stel er stort een vliegtuig neer op een kerncentrale. Stel er blijkt iets mis te zijn met het bouwmateriaal waarmee het gebouwd is. Etc etc, zo kan je nog wel wat zaken bedenken waardoor het mis kan gaan.
Ik persoonlijk vind het het risico niet waard, want als het mis gaat, dan gaat het goed mis en dan is het niet zo zoals bij een normaal gebouw dat instort dat je gewoon de rommel kan opruimen en iets nieuws bouwen.
Kijk maar naar de zone rond Tsjernobyl, daar is nog steeds straling, zoveel jaar na dato mag daar nog niemand wonen. De schade blijft altijd op zeer lange termijn merkbaar. En omdat straling zo'n ongrijpbaar iets is, niet zichtbaar zoals olievlekken of overstromingen, is het deste enger. De straling-deeltjes zitten in de lucht, die adem je in, worden opgenomen in klieren in je lichaam en langzaam bouwt het zich op. Kan vele vormen van kanker veroorzaken, en als de straling heel hoog is veroorzaakt het zelfs op korte termijn de dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een belangrijke vraag op dit moment. Uiteraard zullen dezelfde oorzaken voor de kernramp hier niet zo snel voorkomen, maar we kunnen daar nooit voor 100% zekerheid op zetten.

De kern van een afweging of je een bepaald risico moet nemen, ligt altijd in de kans dat de gebeurtenis zich zal voordoen en het effect dat die gebeurtenis heeft.
Iedereen neemt dagelijks het risico om in het verkeer te gaan, daarmee weet je dat er een kans is dat je een ongeluk krijgt, en als dat ongeluk gebeurt dan heb je goede medische voorzieningen waardoor de gevolgen uiteindelijk niet rampzalig zijn. Bovendien zijn die gevolgen dan alleen maar geldig voor een klein aantal personen die toevallig aan dat ongeval deelnamen.

Nu is de kans dat er iets gebeurt met een kerncentrale in Nederland niet erg groot. Natuurlijk, er werken mensen en die mensen maken fouten, dus er kunnen dingen misgaan. En er worden materialen gebruikt, en sommige materialen zijn niet helemaal goed dus dan kan er ook iets misgaan. Maar alles bij elkaar is er, voor normale omstandigheden, maar een heel erg kleine kans dat er iets dusdanig mis gaat dat het een groot probleem zal zijn voor de bevolking van Nederland.

Maar nu gebeurt er iets dat we niet hebben verwacht. Er stort een vliegtuig neer op de kerncentrale, juist op het moment dat er door een rare speling van de natuur ook een overstroming is in Zeeland.
Wat dan... want dit soort samenloop van omstandigheden is niet voorzien. En als er zo iets gebeurt, is opeens heel Nederland slachtoffer.
Kan je een dergelijk risico lopen? ik denk van niet. Ook al is de kans heel erg klein dat het gebeurt, toch is het een onacceptabel gevolg voor heel veel mensen.
itsme
13 jaar geleden
Ik ben in Mol (België) geweest, en daar is een studiecentrum over radioactiviteit. je mag best wel op je beide oren slapen, West - Europa is een van de veiligste gebieden als het over kernrampen gaat. Daar staat echt alles op veiligheid. Een werknemer mag max. 10 mSievert per jaar op lopen, terwijl het lichaam tot 20 mSievert kan herstellen (per jaar). In japan daarin tegen mogen de werknemers 250 mSievert oplopen. die zijn volgens mij al ten dode opgeschreven.

Nu, de kans dat het gebeurt is niet onbestaand, maar is wel vrij minimaal...

Als ik in mijn atlas kijk, zie ik dat er vele plaatsen al ongevallen zijn gebeurt met radioactiviteit, America, Oost europa, azië, enz... maar in West europa, nog niets!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hebben ze je een mooi propaganda verhaal verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vermoedelijk heb je ook geen connecties bij de Kernfysische Dienst van de VROM inspectie.
http://www.vrominspectie.nl/actueel/nieuws/minder-storingen-kerncentrale-borssele.aspx