Omdat de warmte onder de brug blijft hangen en het water eronder niet zo snel kan afkoelen omdat het niet kan 'uitstralen' naar boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, je was mij sneller af +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Geen ander antwoord mogelijk.
Omdat de temperatuur onder een brug hoger is dan in het vrije veld. De massa van een brug heeft zoveel latente warmte (enrgie) in zich, veroorzaakt doordat de zon er de hele dag op schijnt. Deze energie wordt ook weer afgestaan, o.a, aan het onderliggende water. Ook is er vaak minder (koude) wind onder een brug, waardoor het water minder snel afkoelt. De natuur heeft de bruggen speciaal gemaakt voor de eenden en zwanen, die het toch al zo moeilijk hebben. En in de zomer voor de zwervers. Elk nadeel heb zijn voordeel zij een bekende ex-topsporter. En zo is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer je kou voor te stellen als het ontbreken van warmte. Een stof die afkoelt, water bijvoorbeeld verliest warmte aan iets anders. Vandaar dat ijs het eerst ontstaat aan de oevers van een watertje, waar warmte makkelijk kan worden opgenomen door de aarde. Ook lucht heeft het vermogen om warmte mee te nemen, maar dan moet er wel een vrije doortocht voor de lucht omhoog zijn. Vandaar dat ijs onder bruggen vaak een wak heeft. De lucht kan daar niet zo makkelijk opstijgen met de laatste restjes warmte van het water.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De warmte van de oever (stilstaande isolerende grond en omringende grondwarmte) zal het door de lucht afkoelende water eerder verwarmen dan afkoelen en daardoor zal het water aan de oever niet het eerst bevriezen.
warmte kan op verschillende manieren worden afgedragen. Bij ijsvorming in sloten zijn de belangrijkste warmte transport mechanismen denk ik: convectie(waterstromen, wind), diffusie (transport door overdracht op moleculair niveau, denk aan de steel van een pan die langzaam eet wordt) en stralingswarmte.

Onder een brug zal de doorgaans koudere wind minder sterk zijn wat de afkoeling vertraagt.

Diffusie zal denk ik niet worden beïnvloed door een brug.

Straling: elk deeltje zend stralingsenergie (infrarood licht uit afhankelijk van de temperatuur) en ontvangt ook stralingsenergie van de omgeving. De brug zal meer energie afstaan dan open lucht en zal een deel van de straling van het ijs onder de brug weerkaatsen