Komen kogels die de lucht in worden geschoten met een automatisch wapen ook weer terug?

Vaak zie je op het nieuws dat mannen (om hun overwinning te vieren) met die automatische wapens kogels de lucht in schieten. Misschien stomme vraag, maar die komen toch ook weer naar beneden? En als ze dan recht omhoog schieten, dan komen ze toch weer net zo hard terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Ja... Wat omhoog gaat moet ook weer naar beneden komen... Newton wist dit al uit te leggen.

Er vallen wereldwijd ieder jaar weer behoorlijk wat gewonden door die terugkerende kogels. Voornamelijk oud en nieuw is een grote boosdoener in gebieden waar vuurwapens veel voorkomen.

De Mythbusters hebben geprobeerd om te kijken of het daadwerkelijk dodelijk is. Uit hun experimenten leek dat niet zo te zijn maar een arts die ze erbij haalden beweerde wel patiënten te hebben gehad die zo overleden zijn.

De kogel komt overigens niet met dezelfde snelheid naar beneden als dat deze omhoog geschoten wordt. Bij het omhoog gaan wordt de kogel vertraagd door zowel zwaartekracht als luchtwrijving. Bij het naar beneden vallen wordt deze versneld door de zwaartekracht maar ook tegengewerkt door de luchtwrijving. Vallende objecten hebben een maximale snelheid die ze zo kunnen halen afhankelijk van hoeveel luchtwrijving ze ondervinden. Doorgaans is die maximale snelheid voor een ding met het gewicht en formaat van een kogel niet dodelijk maar het kan wel voor vervelende verwondingen zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja ze komen weer terug maar niet dodelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet waar, bij mythbusters is getest dat het dodelijk kan zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist niet dodelijk.
Zeker weten! De kans is niet zo heel groot dat iemand erdoor getroffen wordt maar neemt natuurlijk wel toe n dichtbevolkte gebieden. Liever maar niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard komen ze terug, ze lossen toch niet op? Er vallen daardoor zelfs gewonden en doden door dit nutteloos ge-schiet. Als de kogel op zijn retour komt, hangt het van de zwaarte af hoeveel snelheid hij krijgt.
Men stelt dat in Rotterdam een jonge is gedood door een neervallende kogel.
http://www.nujij.nl/robby-getroffen-door-neergaand-waarschuwingsschot.6570340.lynkx

Toegevoegd na 4 minuten:
Of de bovenstaande bewering echt waar is, is natuurlijk hiermee gezegd niet gezegd. Maar ik heb het eerder gehoord dat mensen werden getroffen door neervallende kogels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja als een kogel zijn snelheid/energie kwijt is dan verliest hij snelheid en zal of op de grond terrecht komen of een willekeurig doel hebben! Denk aan een muur of boom of in het ergste geval een levend wezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, dat is de wet van de zwaartekracht! En als je pech hebt wordt je er dodelijk door geraakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is waar en niet waar...
Wanneer een kogel recht in de lucht geschoten wordt, verliest hij spin en snelheid en daardoor niet (minder)dodelijk.
Tegelijkertijd zijn er wel degelijk 'reports'dat dit wel is gebeurt (doden door kogels die in de lucht zijn geschoten.
13 jaar geleden
Stel de kogel gaat recht omhoog en komt recht omlaag.
De kogel verlaat de loop met een bepaalde snelheid.
Snelheid zal steeds minder worden door de zwaartekracht.
Op het hoogste punt is de snelheid van de kogel nul en staat hij een fractie van een seconde stil in de lucht.
Bij de daling krijgt hij weer een versnelling door de zwaartekracht en heeft hij op de plek van waar hij is afgeschoten dezelfde snelheid als de snelheid waarmee hij is afgeschoten.
Mocht de kogel bij het dalen op een duizend meter hoge berg terechtkomen dan is de snelheid waarmee hij inslaat natuurlijk lager. In de praktijk zal de kogel nooit op dezelfde plaats terechtkomen omdat eventuele wind, wrijvingen en zelfs oneffenheden op de kogel invloed hebben op de richting.
Conclusie: levensgevaarlijk, doch is de kans om getroffen te worden vrij gering door het kleine oppervlak van de kogel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk komen ze weer terug, denk maar aan de vuurpijlen die je op nieuwjaarsdag tegenkomt...
maar ze komen niet net zo hard terug als ze afgeschoten zijn, wat een antwoord hiervoor al heeft vermeld.
hij wordt afgeschoten. hangt even stil en komt dan weer naar beneden met een versnelling van zeker minder dan 9,81 m/s2. dat zou de versnelling zijn in een vacuüm (oftewel zonder luchtweerstand) in werkelijkheid ligt deze versnelling dus lager en de maximale snelheid dus ook, samengevat: dat ding komt zeker terug, maar lang niet zo hard als op het moment van vertrek,,,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
What goes up, must come down !!!!
M.a.w. natuurlijk komen die kogels weer terug ( reden: Zwaartekracht!!!)
Alleen komen ze niet met honderden kilometers per uur terug.
Toch is de kans dat iemand gewond raakt wel degelijk aanwezig.
Laat iemand maar eens van de 4e verdieping een knikker op jouw hoofd, schouders of handen laten vallen. Dat heb gelijk een idee, wat voor verwonding het met zich mee kan brengen.