Kunnen de natuurkundige wetten ook een keer weigeren, zo ja waarom, zo nee hoe komt dat?

Een vliegtuig vliegt omdat het gebouwd is omdat er natuurkunde bestaat. Het ontwerp is erop gebouwd. Stel dat ineens die wetten niet meer actief zijn door iets....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

In dat hypothetische geval hebben wij de wetten niet goed geformuleerd.

Wij gaan er nu van uit dat de huidige natuurwetten altijd en overal gelden. Als dat een keer niet zo is, dan kan er van alles gebeuren. Wát er precies zal gebeuren, kunnen we niet voorspellen - ten eerste is elke voorspelling gebaseerd op natuurwetten die wel constant zijn, ten tweede ligt het er maar net aan welke natuurwet op welke manier faalt. Ik bedoel, houdt zo'n wet er totaal mee op, wordt hij sterker, zwakker, omgekeerd, wisselend, anders - mogelijkheden te over.

Het is in ieder geval heel goed mogelijk dat, bij een net iets andere natuurwet, het leven zoals wij dat kennen niet meer mogelijk is. Of dat het zonnestelsel instabiel wordt. Of - nou ja, verzin iets, alles is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als de Stringtheory klopt, dan zouden wij, met alles wat om ons heen zit, inclusief dit universum, inderdaad niet bestaan als de fysische constanten anders zouden zijn.
En dat krijg je als de natuurwetten anders zouden zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat wij begrijpen wat we zien, kunnen verklaren wat we begrijpen, maar niet alles weten

Andere antwoorden (5)

Nee, dat kan niet.

Natuurkundige wetten zijn geen dogma, waaraan de natuur zich te houden heeft. Het is onze interpretatie van de wetmatigheid in de natuur. Of zo je wilt de werking van de natuur.

Indien de natuur zicht niet aan de wetmatigheid houdt gaan natuurkdunigen proberen de wetmatigheid op een andere manier te formuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goede uitleg +1.
Hoewel ik altijd moeite heb om me voor te stellen wat de 'natuur' is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, dat is vanuit mijn perceptie vanuit de Biologie weer heel anders voor een natuurkundige, filosoof etc.. Voor mij zij het de levende en dode dingen op aarde.
In principe gelden natuurkundige wetten altijd; in de praktijk is het echter mogelijk dat ze niet lijken te werken.

Voorbeeld: De zwaartekracht zal ver van de aarde waarschijnlijk nauwelijks meer te merken zijn, maar deze zal er toch nog zijn.
14 jaar geleden
Alles heeft te maken met energie. Zonder energie geen wetten. Tot nu toe gaat men uit van de constante dat energie nooit verloren gaat maar wordt omgezet in iets anders.

Volgens sterrenkundigen gaan alle sterren en planeten ooit dood. Zodra onze zon geen licht (energie) meer geeft, heeft de aarde geen licht. Als nergens in het universum meer licht is dan bestaan de eigenschappen van licht ook niet meer. Trouwens dan bestaat er geen leven meer om die wetten te waarderen.

Als de planeten ver genoeg uit elkaar zijn gedreven dan houden de krachten ze niet meer bijeen.

Wat is tijd, is die er nog als alle planeten en sterren levenloos en energieloos zijn ? Als er een tijd komt dat de tijd niet constant meer is, kan de tijd dan terug gaan draaien ?

Bij de snelheid van het licht gelden de gewone wetten niet meer, zie het werk van Einstein. Voor de aller-allerkleinste deeltjes gelden de normale wetten ook niet. De wetenschappers zijn druk bezig een wet te formuleren dat alles kan bevatten en verklaren maar dat is ze tot nu toe niet gelukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als een natuurwet 'weigert' komt dat omdat wij het niet goed hebben gesnapt of beredeneerd... wij definiëren en omschrijven iets vanuit ons kader...
natuurwetten hoeven zich niet te houden aan onze definitie of aan onze verwachtingen...
natuurwetten werken zoals ze werken, ze zijn zoals ze zijn en dat zal altijd zo blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn personen die geloven dat er veel parallelle universums zijn.
In deze parallelle universums is van alles mogelijk.
Ook ander gravitatie constanten of constante van Planck.
Sommige universums zullen na de big bang weer ineen geklapt zijn daardoor andere universums met andere natuurconstanten zouden eventueel wel een stabiel heelal kunnen opleveren maar dus met een ander equilibrium.
Ons zonnestelsel zou er anders uit zien als g zou verminderen naar 5 m/s^2, bijvoorbeeld 2 keer zo groot, met wellicht minder planeten en kleinere etc.