Moet ik mijn stekkers uit de stopcontacten halen als het onweert?

Vlak achter onze achtertuin (dus ongeveer 10 meter van ons huis) staat een hoge mast van KPN, mét bliksemgeleider. Ik heb altijd geleerd dat bliksem het hoogste punt opzoekt. Daaruit zou je dus kunnen concluderen dat het vrijwel onmogelijk is dat de bliksem in ons huis slaat. Kan ik dus alles gewoon in de stopcontacten laten zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ook bliksem die in de buurt inslaat, kan gevaarlijk zijn.

In jouw geval wordt de bliksem opgevangen door de bliksemafleider op de mast. Die enorme stroom moet ergens heen. Een bliksemafleider voert de stroom af naar de aarde. Meestal gebeurt dat middels een dikke (tegen het doorsmelten) koperen staaf die een eind de aarde ingeprikt is.

Vanaf dat punt verspreidt de stroom zich door de aarde, in alle richtingen.

Als de stroom daarbij een elektriciteitskabel of een antennekabel tegenkomt, of een waterleiding, zal de stroom zich liever daarlangs verplaatsen (goede geleiding) dan door de aarde (matige geleiding).

Via die kabels en leidingen kan de stroom dus jouw huis binnenkomen. En daarbij jouw apparatuur beschadigen. Stekkers eruithalen helpt dus sowieso.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens kan bliksem die dichtbij inslaat ook apparaten kapotmaken die helemaal los staan. Vooral apparaten met elektronica zijn daar soms gevoelig voor.

De grote en snel fluctuerende stroomsterkte van de bliksem veroorzaakt namelijk een elektromagnetische puls. Die kan, via inductie, een stroom opwekken in een losstaand apparaat. Binnenin dat apparaat ontstaan daardoor hoge spanningen en stromen, die het apparaat kapot kunnen maken.

Simpel gezegd: een grote vonk die overslaat NAAST een televisie die nog in de originele verpakking zit, en die televisie dus compleet mist - kan toch de televisie onherstelbaar beschadigen.

Het enige dat je daartegen kunt doen is je apparatuur in een metalen behuizing zetten: een kooi van Faraday.

Of een goede verzekering afsluiten die ook bliksemschade dekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van je toevoeging wist ik niet!+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals we van je gewend zijn: helder en uitgebreid. +1

Andere antwoorden (3)

Het kan nog altijd voorkomen dat de bliksem ergens anders inslaat, op een punt zonder bliksemafleider ofzo. je kan dus het beste ade stekkers evengoed uittrekken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet per se, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht vroeger ook altijd dat de bliksem het hoogste punt opzocht.
Uit ervaring blijkt dat niet juist te zijn.
Vroeger woonde ik in een straat met hoge bomen, vlakbij ook nog enkele hoge schoorstenen en een hoog gebouw. Toch sloeg de bliksem , tussen de bomen door in het kastje van de t.v. kabel!!! (langs de straat)
Slechts 1 week oude t.v. kon met het vuilnis mee.
Nu komt het vreemde van alles, een week later gebeurde het opnieuw!!!

Ander voorbeeld: dwars over onze kwekerij loopt een leylijn (energiebaan)
Vlak bij in deze buurt staan hoge bomen, een molen en een kerk.
Toch slaat de bliksem een a twee keer per jaar in, op de kwekerij, nabij de leylijn!!

In jouw situatie, met zo dicht bij deze mast,denk ik echter dat je heel veilig zit, maar natuur is natuur en laat zich nooit vangen in regeltjes.
Toch zou ik als ik jou was toch de stekkers er uit trekken, omdat de stroom van de blikseminslag, ook via de aarde het huis in kan komen en alles wat ge-aard is kan vernielen, dus via de bliksemafleider van de mast en de grond via jouw aarde het huis binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bliksem zoekt ook niet per se het hoogste punt op, maar de weg de de minste weerstand heeft. Een lager punt dat goed geleidt zal in bepaalde gevallen eerder bliksem aantrekken dan een hoger punt dat slecht geleidt.