waterstof (H) is het meest voorkomende element.
12 jaar geleden
In onderstaande grafiek zie je voor elke bekende atoomsoort hoeveel atomen er van die soort bestaan in het bekende universum.

Zoals je ziet staat waterstof (H) aan top, direct gevolgd door helium (He).

(Klik op het plaatje om een grotere versie te zien. Afhankelijk van je browser is het mogelijk dat je vervolgens nog eens moet klikken voordat het plaatje een leesbare grootte krijgt.)
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is die Z? Waarom is het een grafiek?
Cryofiel
12 jaar geleden
Z is het atoomnummer. Dat is gelijk aan het aantal protonen in de atoomkern. Het wordt soms ook wel het atoomgewicht genoemd, hoewel dat niet helemaal terecht is. Het is een grafiek omdat je op die manier mooi kunt zien hoe de kosmische abundantie (zo heet het aantal atomen) afhangt van het atoomnummer. Uit het verloop van de grafiek, en uit de pieken en dalen, kun je dingen aflezen over de bindingsenergie binnen de atoomkern. Dit is een goede test voor de juistheid van onze modellen van die atoomkern.
escape
12 jaar geleden
Ik ben zeer verontrust door het gebrek aan Tantalum, als ik dit zo overzie...
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat een tantaluskwelling...
Reddie
12 jaar geleden
@khepput, Tantalum is niet door de grafiek gezakt. De verticale schaal is logaritmisch.
Op dit moment is er vooral waterstof, maar ijzer is het meest stabiele atoom - als je lang genoeg wacht zorgt kernfusie aan de ene kant en kernsplijting aan de andere ervoor dat er alleen nog maar ijzer te vinden is in het universum.