Komt er nou alfa én beta straling vrij?

De vraag:
"Een gedeelte van het uranium-235 dat niet gespleten is, is vervallen naar andere stoffen. Geef de eerste twee stappen van de vervalreeks van uranium-235."

Het antwoord:
Zie afbeelding.

Mijn vraag:
Hoe weet je nou dat je zowel alfa- als betastraling hebt? Is dat altijd zo bij vervalreeksen (de eerste stap alfastraling en de tweede stap betastraling)?

Toegevoegd na 4 minuten:
Bron: Examen natuurkunde 1,2 2004-2 VWO, opdracht 1, vraag 4.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nope, dat staat in je BINAS die je krijgt van school. Tabel 25 als ik me goed herinner, anders 35. Daar staat per isotoop wat voor straling(en) die uitzendt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha, dat is dus te vinden in tabel 25. Nu snap ik het eindelijk, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
You're Welcome ;)

Andere antwoorden (4)

ligt maar net aan de stof. alle isotopen met bijbehorende vervalproducten zijn makkelijk op internet te vinden. ik dacht dat uranium vooral gamma uitstraalt..

Toegevoegd na 12 minuten:
ik zie nu pas je afbeelding waarin ik zie dat het dus toch alfa is ipv gamma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De straling die uitgezonden wordt kan je vinden op internet of in BINAS ofzo. Het is volgens mij niet zo dat er eerst alpa en dan beta straling wordt uitgezonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je alfa-straling hebt moet je automatisch ook beta-straling hebben. Immers alfa = heliumkernen (dus positief geladen), beta=elektronen (dus negatieve lading). De som moet elektrisch neutraal zijn, dus zowel alfa als beta moet er zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Blijkbaar is mijn redenering fout. De overtollige elektronen hoeven blijkbaar niet noodzakelijkerwijs uitgestraald te worden, maar kunnen ook aan het metaal gebonden blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Thorium heeft een neutronenoverschot en kan dat herstellen door een neutron op te laten splitsen in een snel electron dat de kern verlaat en een proton dat in de kern aanwezig blijft. Thorium heeft een lager atoomnummer en heeft dus relatief wat minder neutronen nodig om de kern stabiel te houden. (Dit is wel een vrij grove maat, want ook in de kern is er sprake van quantumgetallen precies zoals in de elektronenschillen buiten de kern, met stabiele kernen, met gunstige aantallen protonen en neutronen).
Anyway, je hebt bij de lagere atoomnummers over het algemeen relatief minder neutronen nodig om de zaak stabiel te houden. Als je dus in 1 keer twee protonen en twee neutronen van een kern aftrekt dat maak je het aantal neutronen juist relatief hoger, en de kern kan dat oplossen door beta straling uit te zenden, dus dit is inderdaad een vast patroon bij alfa-stralers.