wat gebeurt er met vrijgekomen radioactiviteit? Als het regent, komt die op het land, of in de zee. En dan?

Als ik het goed begrijp kan het niet zomaar wegwaaien en verdwijnen, maar komt 't ergens in of op. En verdwijnt het daar weer? Ik kan er op internet niet genoeg over vinden. Zou het vanaf Japan hier terecht kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Toen de ramp van Tsjernobyl was kon je naar een paar (dagen/weken/maanden) geen producten van eigen land eten. Dit werd afgeraden omdat de radioactiviteit van de kerncentrale over Nederland was gekomen. Dus volgens mijn komt het gewoon naar beneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel zomaar "wegwaaien" (ergens anders naartoe) maar niet zomaar verdwijnen. Het daalt neer en komt op aarde en objecten terecht.

De mogelijkheid, dat de wind dermate lange tijd achter elkaar "onze kant" op zou moeten waaien, en de deeltjes hier terecht komen, wordt minim geacht (niet door mij zelf overigens). Als het regent, hebben ze een groter probleem.

ALs radio actieve deeltjes neerkomen op het land, dan is dat land besmet, dat geldt ook voor de zee of andere wateren.

Het verdwijnt ook niet zomaar. Er zijn radio atieve stoffen, die binnen dagen of weken "weg" zijn, maar iets zo giftig als plutonium bijvoorbeeld, kan wel honderd duizenden jaren blijven bestaan. Dit wordt overigens ook gezien als het meest giftige goedje op aarde. Bij een meltdown is er grote kans, dat er plutonium vrijkomt.

Hier vind je wel de meeste antwoorden op je vragen denk ik.
http://www.rivm.nl/milieuportaal/nieuws/Nucleaire_situatie_Japan.jsp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inkie, je formuleert het beter dan ik het kan, maar eigenlijk heb ik nog niet helemaal een antwoord op mijn vraag. En, inderdaad, die site had ik al gezien en gelezen voordat ik mijn vraag stelde. Blijkbaar een goeie vraag :) dat er zo weinig op wordt gereageerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt, dat je nog niet helemaal weet wat er gebeurt als de radio actieve deeltjes op het land/zee terecht komen? De grond raakt besemt. Je kunt hier niet meer wonen, spelen, van eten, niks meer. Dit is in geval van ernstige radio activiteit. Onbewoonbaar gebied. (Net als 30 kilometer rondom de tjernobil centrale. Wat ook nu gebeurt in Japan.
Alles gaat dood...maar zoals je bij vele reportages kunt zien over tjernobil, ontstaat er toch ook weer leven. Mensen kúnnen straling hebben, zij het een lage dosis. (als je onder de róntgen moet voor een foto'tje, krijg je ook straling binnen. Misschien heb je hier nog wat aan? http://www.refdag.nl/achtergrond/gezondheid/radioactieve_deeltjes_en_hun_gezondheidseffecten_1_540110
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik het zo zeggen, indertijd is er vanaf Tsjernobyl radioactiviteit Ook in Nederland terechtgekomen, op landbouwproducten ook, maar dus ook op de grond. Waar is dat gebleven? Wat is er gebeurd met de spruitjes, boerenkool enz. en met de bodem?