In gewone situaties , dus niet in de cryogene zone, is de temperatuur sterk van invloed op de weerstand.
Om een voorbeeld te noemen had je vroeger stroomstabilisators die met een ijzeren draad in waterstofgas werkte.
De weerstand neemt met de temperatuur zo snel toe dat de stroom gelijkblijft (totdat je de draad boven de 1000 graden stookt en deze doorbrandt.)
Er zijn ook bepaalde mengsels van metalenen die bij hogere temperatuur een lagere weerstand krijgen en speciaal voor precisieweerstanden bestaat er constantaandraad, een nikkellegering die ongeacht de temperatuur (vrijwel) gelijk blijft.

Met het vorige antwoord heb je dan een redelijk overzicht,
denk ik.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dan heb je nog hete gassen, deze geleiden de stroom zeer goed, vandaar dat een lasboog zichzelf in stand houdt, ondanks het feit dat de geleidende metalen elkaar niet eens meer raken (plasmavorming).

Je ziet dus dat temperatuur in zijn algemeenheid een erg grote invloed heeft op de weerstand en dus op de stroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. De stroomsterkte door een materiaal is afhankelijk van de elektrische weerstand van dat materiaal. Deze weerstand is afhankelijk van de temperatuur.
Als de temperatuur beneden een bepaalde extreem lage waarde daalt, verdwijnt de weerstand bij sommige materialen volledig. We noemen dat supergeleiding. Ook hier is de temperatuur dus van invloed op de stroomgeleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je b.v. koper afkoelt wordt de beweging van de kopermoleculen langzamer en daardoor wordt de weerstand van koper lager. Als de weerstand lager wordt kan er meer stroom door de kopere draad. Het amperage loopt daarbij op.