Als de meltdown met water (stoom) in aanraking komt komen er uitermate radioactieve stoffen in de atmosfeer en op de grond.
Vreemd genoeg is het koelmiddel dus de grootste bedreiging bij een meltdown.
De gevolgen van tsjernobyl staan nog bij menigeen op het netvlies.
Daar komt bij dat Japan erg dicht bevolkt is.
Ik hoop niet dat het met een letterlijke sisser(veroorzaakt door radioactief stoom) afloopt, dat zou een catastrofe zijn.
Ik vrees dat de daaruit voorvloeiende ramp nog wel eens meer levens kan gaan kosten dan de zeebeving en aardbevingen op zich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat het hele gebied plat ligt en dat er jaren lang geen mens kan leven zoek maar een op google de explosie bij de kernreactor in Tjernobyl, daar leeft nog steeds niemand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kernsmelting zorgt voor radioactiviteit in een paar kilometer
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bedoelt met de huidige KR waarmee men problemen heeft? De situatie is dusdanig onder controle dan een meltdown en aansluitend een explosie geen gevolgen zal hebben voor Nederland.
Als een KR in vol bedrijf (niet afgeschakeld) explodeert, dan zullen wij last krijgen van fall out van radioactieve deeltjes, afhankelijk van de windrichting en vergelijkbaar met de explosie in Tsjernobyl.