Heeft de temperatuur van het water,,invloed op de snelheid van een boot of schip.?

Bv de temperatuur van het water is bv 30 graden of de temperatuur is bv 0 graden.
Moet een motor van een schip of boot daar ,meer of minder kracht voor uitoefenen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Scheepsweerstand is de weerstand die een schip ondervindt zodra het vaart. Deze wordt gedefinieerd als sleepweerstand zonder schroef. Bij lagere snelheid wordt deze weerstand voornamelijk veroorzaakt door de wrijvingsweerstand van het nat oppervlak van het schip, bij hogere snelheid wordt de golfweerstand groter. De totale weerstand bestaat uit de som van 10 componenten met als voornaamste de huid wrijvingsweerstand, wrijvingsweerstand, viskeuze weerstand en golfweerstand. De werking van de schroef veroorzaakt ter plaatse een hogere snelheid, die zorgt voor een hogere wrijvingsweerstand en drukverlaging bij het achterschip. Als de temp. van water stijgt, daalt de s.m. en komt het schip dieper in het water te liggen waardoor het nat oppervlak groter wordt. Een min dus. Echter de viscositeit van het water daalt bij een hogere temp. dus daalt de viskeuze weerstand. Een plus dus. Als een schip de neiging heeft sneller te varen stijgt de golfweerstand en de druk op de boeg. Een min dus. Als de temp. van water daalt keren een aantal plussen en minnen zich om. Uit verschillend sleepproeven is vast komen te staan dat de vorm van het schip de grootste invloed heeft op de snelheid. Het grootste probleem hierbij is de schaalvergroting, waardoor de meeste theorieën later weer moesten worden losgelaten. Resumerende ben ik van mening dat voor een gangbaar schip de temperatuur van het water niet van meetbare invloed is en dat dit alleen a.d.h. van sleepproeven kan worden vastgesteld, afhankelijk van de vorm van het schip. Iets over de schroef: In een andere reactie werd gesteld dat een schroef zijn werk doet in een turbulente omgeving. Dit is onjuist. Als dit zo zou zijn zou er cavitatie plaatsvinden met als gevolg geen stuwkracht en beschadiging van de schroef. Doordat de bladen onder een hoek staan ten opzichte van de aanstroomhoek wordt een liftkracht opgewekt. Deze heeft een voorwaartse component, de stuwkracht, die het schip voortstuwt. Cavitatie is het verschijnsel dat in een turbulent bewegende vloeistof de plaatselijke druk lager wordt dan de dampdruk van de vloeistof. Specifiek bij schroeven treedt dit op waar hoge snelheden bereikt worden. Er treedt hier een drukverlaging op. Hierdoor zullen dampbellen ontstaan die met kracht kunnen imploderen als ze in een gebied komen waar de druk weer hoger is. Door de implosie wordt een schokgolf opgewekt die te horen is als geluid, maar ook schade kan toebrengen aan schroefbladen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsschroe...

Ja want het soortelijk gewicht van water varieert met de temperatuur (met 4 graden celsius heeft water de grootste dichtheid en is het zwaarst). Bij warmer water ligt het schip dus dieper en heeft dus meer weerstand. Zie ook het Plimsollmerk op elk zeeschip.

Ha, ik dacht daar geef ik even snel een antwoord op maar het is toch complexer dan ik dacht. In principe is de viscositeit van water van invloed, die is bij 0 graden: 0,001792 kg/m.s en bij 20 graden 0,001003 kg/m.s en bij 30 graden nog maar 0,0007 kg/m.s De viscositeit wordt dus lager bij hogere temperatuur, en daarmee wordt het water "dunner". Dus je zou zeggen ja, dat scheelt. Ik denk echter voor de wrijving van de boot en de schroef is het energie verbruik wel gerelateerd aan de viscositeit in het zg laminaire gebied, maar niet in het turbulente gebied. Ik weet 99,99% zeker dat deze situatie turbulent is dus dan zou het niet uitmaken voor de energie en dus de snelheid. turbulent spreekt hopelijk voor zich, laminair is een soort gelaagde stroming ZONDER turbulentie, wervelingen erin, treedt alleen op bij hele dikke (viskeuze) vloeistoffen of in smalle buizen, in ruime vloeistof (zoals een oceaan) is het bijna niet mogelijk laminaire stroming te hebben. Als iemand een heel ander verhaal heeft hoor ik het graag, want dit komt (behalve die getallen voor de viscositeit) geheel uit de "bovenkamer" en niet van één of andere internetsite

Ook een reactie vanuit de bovenkamer. Het plimsollmerk heeft merktekens voor zoetwater, zoutwater, warmwater en koudwater. Als een schip door een dichtere massa moet varen of dieper in het water ligt, dan moet er een grotere weerstand zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100