Dat een stof niet puur bestaat uit één soort moleculen, maar dat er nog iets anders doorheen zit (wat niet de bedoeling was).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correct +1
Contaminatie is de scheikundige term voor vervuiling.
De zuiverheid van stoffen speelt een belangrijke rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verontreiniging is/zijn de stoffen die jij niet in je oplossing/of wat dan ook wilt tegenkomen in welke concentratie dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een kristalrooster betekent dit dat er een molecuul in zit dat niet een belangrijk deel van de samenstelling uitmaakt.

De verontreiniging kan maken dat het gehele rooster verzwakt.

In de link een voorbeeld van een bewust toegevoegde verontreiniging omdat deze een positief effect heeft
amigo
13 jaar geleden
als een stof, bijvoorbeeld keukenzout, dat chemisch natriumchloride is, naast dat natriumchloride nog een of meer andere stoffen bevat
dat kan bijvoorbeeld kaliumchloride zijn
de stof is daardoor niet giftiger geworden maar je zegt dan in de scheikunde dat de natriumchloride verontreinigd is met kaliumchloride
dat houdt dus in dat als je van een verontreinigde stof iets af moet wegen je te weinig van die stof afweegt of als je er iets mee wilt gaan doen, een reactie, dus je laat die stof reageren met een andere stof, zal in het geval van natriumchloride ook het kaliumchloride reageren en dat wil je niet
soms maakt een verontreiniging de stof de stof wel giftig maar dat is dus niet altijd noodzakelijk
een zeer zuivere stof wordt in de scheikunde vaak aangeduid met de letters p.a., dat betekent pro analyse
maat er zijn ook andere aanduidingen zo zal de apotheker spreken van overeenkomstig de Nederlandse Pharmacopee, waar staat aan welke zuiverheid een stof moet voldoen