De aarde heeft een vuurbal als kern, vuur heeft naar mijn mening zuurstof nodig, waar haalt dit vuur zijn zuurstof vandaan??

Je zou denken dat er dan lucht naar de kern van de aarde gezogen word?/ Of is het een chemisch vuur? en is daar geen zuurstof voor nodig?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

In de kern van de aarde vinden nucleaire reacties plaats. hiervoor is geen zuurstof nodig, aangezien het geen verbrandingsproces is. Zuurstof is nodig voor het verbranden van stoffen.

Maar hitte kan op meer manieren gecreerd worden dan alleen verbranden. Nucleaire reacties is er daar een van (Maar ook bv stroom in draden ed; voel maar eens aan de trafo van een lamp of laptop)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
info : http://www.spacepage.be/het-zonnestelsel/250-de-planeten-de-aarde/1584-samenstelling-van-de-aarde

info: http://www.ster.kuleuven.be/outreach/articles/kernvandeaarde.pdf
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kern van de aarde is vast en van ijzer. De buitenkant van de aarde, de mantel, is waar wij op leven, de aardkorst, opnieuw vast. Daartussen zit een vloeibaar of plastisch goedje, magma, dat met enige regelmaat via vulkanen naar buiten komt en dan lava heet. De plasticiteit van magma is ontstaan bij het ontstaan van de aarde zelf.

Toen de aarde zich aan het vormen was, door inslag op inslag en door haar toenemende eigen aantrekkingskracht, zorgde wrijving er voor dat de hele bol vloeibaar bleef. In de loop van miljarden jaren koelde de buitenkant af, zoals er een vlies op gekookte melk ontstaat en ijs op een meer. De binnenkant is echter nog helemaal niet afgekoeld en blijft dus in beweging en vloeibaar. Het zal nog wel even duren voor de aarde al haar warmte kwijt is en ze volkomen vast is. Dat moment maken wij niet meer mee en dat is maar goed ook, schat ik zo in.

Er is dus geen sprake van vuur in het binnenste van de aarde. Er is sprake van grote hitte die is ontstaan door wrijving en door het samentrekken van materie. Het vuur ontstaat pas bij het uitbreken van het magma, inderdaad als er zuurstof bij komt door blootstelling aan de atmosfeer.