alchemie bestaat dat?

en zo ja wat kan je er naast goud mee maken ook nog anderen dingen mee doen of fabrieseeren of een paar leuke scheikundige truckjes en of reacties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Alchemie bestaat, je hebt er niks aan want het is een filosofisch iets. Er is ook nog niemand geslaagd om van lood goud te maken of een levensverlengend middel te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je hebt er niks aan, want het is een filosofisch iets". Dat klinkt raar. Alsof filosofie in het algemeen nutteloos is. Daarnaast is het, volgens je bron, een *natuur*filosofie. Een natuurfilosofie houdt zich bezig met het stoffelijke en is als voorloper van de moderne wetenschappen te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde meer: 'je hebt er niks aan want er zijn geen trucjes of experimenten voor'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alchemisten experimenteerden anders wat af hoor.
alchemisten probeerden allemaal stofjes bij elkaar te gooien en hopen dat er zo goud uitkwam.
eventueel nog een vlammetje erbij, of ander leuk chemisch proces wat ze uitgevonden hadden, alles wat ook maar de kleinste kans op goud zou opleveren, want stel je voor als het lukt ben je wel meteen de rijkste op aarde.

echter bleek later dat goud een element is en dus alleen uit goudatomen bestaat en die kan je niet maken door dingen bij elkaar te gooien.

in de huidige tijd kunnen we trouwens wel goud maken door dingen 'bij elkaar te gooien'
namelijk door bijv. lithiumatomen op osmiumatomen te laten botsen, zie bijv. dit patent:
http://www.faqs.org/patents/app/20080245187

zo kan je ook platinum maken, maar hou er rekening mee dat het slechts een paar molekulen betreft die je zo kan maken.. geen hele kilo's :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja alchemie bestaat. Het is de voorganger van chemie. De vroegere moslims bestudeerden het, maar het is lang niet zo spectaculair als chemie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alchemie en algemisten bestaan en hebben altijd bestaan.
Ze hebben per ongeluk wel eens een succesje gehad tijdens hun experimenten, maar hun grote wens en uitdaging om goud te maken is ze nooit gelukt.