hoe kan ik op een gemakkelijke manier bepalen of er waterstofperoxide in water zit?

Toegevoegd na 4 uur:
Ik gebruik peroxide als desinfectiemiddel in water voor het ontsmetten van een machine. Ik zoek een manier om dagelijks te kunnen controleren of er wel degelijk peroxide in het water zit zodat de ontsmetting goed verloopt.
Kan dat mbv uv-licht of met een kleurstof?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou misschien wel lukken maar dat lijkt me wel niet zo praktisch...
Zou er geen stof zijn die verkleurd (bv van kleurloos naar blauw) bij contact met peroxide? Of zou peroxide oplichten onder UV licht zoals bleekmiddel?

Antwoorden (3)

Door er donkergekleurde haren (donkerblond, bruin of zwart) in onder te dompelen.
Als de haren bleken, dus blond kleuren, zit er waterstofperoxide in het water.
Edraket
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oplossing is te laag om haren te bleken en duurt bovendien te lang...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk bedacht, mat dat duurt inderdaad een eeuwigheid, hier heeft helaas de vraagsteller erg weinig aan.
Er zijn peroxide test papiertjes in omloop waarbij je snel kunt checken of jouw water een hoeveelheid waterperoxide bevat. Vanaf 0-100 ppm

Zie bron:
http://www.brinkman.nl/component/virtuemart/ontsm/ontsm-midde/waterstofperoxide-test-0-100ppm-detail?Itemid=0
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je met UV-licht van de juiste golflengte krijgt is dat er ozon moleculen zich vormen in het water, die in feite dezelfde effect hebben als waterstofperoxide.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er zijn inderdaad, zoals iemand anders antwoordde, papierstrips waarmee je een semi-kwantitatieve meting kan doen.
De strips in de link werken in de range van 1-100 mg/L, en dat moet genoeg zijn voor je toepassing.

Let op dat als je werkzaam bent in de levensmiddelenindustrie, dan is het verboden om waterstofperoxide te gebruiken rechtstreeks op de levensmiddelen. Dat noem men "hygiënisatie", en is niet toegestaan zonder een ontheffing van de Minister.