er zijn verschillende gassen die als traangas gebruikt worden,
Deze gassen hebben gemeen dat ze slijmvliezen sterk irriteren, zo ook het hoornvlies,
Dit geeft een ontstekingsreactie die een onbeheersbare tranenvloed doet ontstaan.
Sommige traangassen zijn ook nog eens erg vergiftig, zoals het CS gas, een zwavelkoolstofverbinding met een zeer laag kookpunt die bij ongeveer -20 graden Celsius al gasvormig is.
Een bekende, minder giftige traangasvariant is broomaceton welke vrij eenvoudig te maken is.
Toch zijn er ook niet giftige stoffen die tranenvloed veroorzaken, een vers gesneden ui kan heel overtuigend zijn.
Pepperspray werkt niet zozeer als een gas maar peper activeert pijnreceptoren in de slijmvliezen en dus ook in het hoornvlies van het oog.
Alles wat het hoornvlies irriteert zet aan tot tranen
Veel traangassen zorgen ook voor ademnood en dat kan wel gevolgen hebben.
Het is daarom van belang met traangassen zeer voorzichtig te zijn.
Erg giftig is het echter niet.