wrm verbrand je wel je hand als je iets van 200 graden aanraakt maar niet als je je had in een oven van 200 graden stopt?

als ik mijn oven op 200 graden zet en ik doe mijn hand erin is het warm maar verbrand me hand niet maar als ik dan het metaal van de oven aanraak wel hoe kan dat??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (6)

In een oven wordt de warmte verdeeld terwijl als je warm metaal aanraakt alle warmte naar een punt gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je je hand in olie van 200 gr. C. steekt gaat het goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha..even uitproberen...
om de lucht in de oven 200 graden te maken, moet het verwarmingselement warmer zijn. Bovendien daalt de luchttmperatuur snel als je de deur opent om je hand erin te doen. (neem tenminste niet aan dat je in de oven zit met het deurtme dicht)
tot slot: je verbrandt je hand wel als je die in een voorverwarmde oven steekt, alleen wat langzamer dan wanneer je t metaal aanraakt. De hitte heeft daardoor meer tijd om dieper te verbranden. Maw, als je het lang genoeg volhoudt, heb je ernstigere, diepere dus, en grotere brandwonden dan door het metaal aan te raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met de geleidbaarheid van lucht. Lucht geleid de warmte veel slechter dan metaal. De luchtmoleculen geven de warmte minder snel en minder goed aan elkaar over. Bij metaal gaat dit weer heel snel. Daarom kan je ook in een sauna van 80 graden zitten, maar als je in water van 80 graden springt dan gaat het niet goed. In water is de warmteoverdracht tussen de moleculen ook weer heel groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dit klinkt toch wel het meest plausibel
Het draait hier om de thermische massa. Als je een voorwerp van 200° beetpakt, blijft dat voorwerp die temperatuur houden.
Steek je je hand in 200° warme lucht, dan zal die lucht die direct om je hand heen zit snel afkoelen tot de 37° die jouw hand is. De massa van de lucht die afkoelt is gering, en met heel weinig warmteoverdracht is die al op een lagere temperatuur. Maar de massa van het rooster in de oven is veel groter, als je dat beetpakt dan blijft het die temperatuur en dat voel je.

Zoals ook in een ander antwoord al is gemeld: de geleidbaarheid van warmte in lucht is gering, en daarom hoef je maar zo'n klein beetje lucht af te koelen. Als je met een ventilator hete lucht van 200° tegen je hand geblazen krijgt, wordt het namelijk een heel ander verhaal, dan brand je je wel degelijk.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dit klinkt ook goed,
Realiseer je dat het niet zozeer gaat om de temperatuur van iets dat je aanraakt, maar hoe snel je warmte opneemt en afstaat en het andere materiaal en hoeveel energie dit is.
In lucht bevinden zich niet veel deeltjes, als die door botsing met de deeltjes in je huid de aanwezige energie (warmte dus) verdelen gaat de temperatuur van je huid niet drastisch omhoog. In vaste stof zitten de deeltjes veel dichter op elkaar en zal je bij het herverdelen van de energie tussen je huiddeeltjes en de ovendeeltjes zelf veel energie opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit komt door de soortelijke warmte van lucht en ijzer.
je kan ook zeggen (warmte energie).

ijzer heeft meer warmte energie dan lucht.
hierdoor kan je zeggen dat het ijzer meer/sneller warmte energie overdraagt dan lucht. dat betekent dus dat je hand sneller verbrand wanneer je ijzer aanraakt.
wat dus ook betekent dat je hand ook zal gaan verbranden bij 200 graden C alleen minder snel.

echter is het zo dat waneer je de oven open doet de temperatuur erg snel daalt. door de lagere soortelijke warmte bij lucht daalt deze temperatuur sneller dan die van het ijzer. waardoor de temperatuur verschild.

indien je niet verbrand kan dit zijn doordat de temperatuur in de oven sneller naar beneden gaat dan de temperatuur van jou hand omhoog gaat tot het punt waarop deze verbrand. dit heeft ook weer te maken met de warmte energie!!

ik hoop dat je wat hebt aan dit antwoord succes !!