Op wikipedia maximale energy per vierkante cm zonneenergy opzoeken. Vervolgens bepaal je de grote van je paneel. En bereken je met een kwh meter de opgewekte energy. Dat deel je door de maxmale hoeveelheid zonneenergy op dat op je paneel kan vallen. Dat keer 100 en je hebt je rendament :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rendement bij energieomzettingen is de verhouding tussen de uitgaande nuttige energie en de energie die er in gaat.

Het probleem met het rendement van zonnepanelen is dat de ingaande energie sterk kan veranderen, afhankelijk van de plaats, jaargetijde, bewolking, etc.

Je krijgt dus volgens de definitie van rendement nooit een eenduidige uitkomst, zoals b.v. bij een verbrandingsmotor.

Toch wordt over rendementen van zonnepanelen gesproken
Het rendement van zonnepanelen is afhankelijk van een groot aantal factoren. Hetzelfde paneel kan daarom op de ene plaats betere prestaties leveren dan op een andere plaats. Dit levert voor de industrie een probleem op; hoe druk je het vermogen van een zonnepaneel uit? De oplossing heeft men gezocht in de eenheid wattpiek (Wp). Het vermogen van zonnepanelen wordt nagenoeg altijd uitgedrukt in deze eenheid, die het vermogen van het zonnepaneel onder ideale omstandigheden (25°C bij 1000W/m2 lichtintensiteit) weergeeft. In de praktijk zult u deze omstandigheden helaas nooit halen, omdat Nederland eenmaal geen zonnig land is. U kunt echter wel degelijk dingen doen om óók in Nederland het maximaal haalbare uit uw zonnepanelen te halen. Hier bespreken we diverse factoren die van invloed zijn op de opbrengst van de panelen. Houd hier bij het kopen van zonnepanelen rekening mee!

Je ziet dat het hier eigenlijk lapmiddelen betreft, maar het geeft wel inzicht om zonnepanelen met elkaar te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie geen reden waarom ik in nederland die piekopbrengst niet zou halen. Mits de zonnepanelen loodrecht op de zon staan op zeer heldere dag.
Ook mogen de cellen niet te warm worden (meting bij mij thuis op miniatuur zonnepaneeltjes leverde een afname van de opbrengst van 40% op toen de cellen te warm begonnen te worden. Hoogste opbrengst dus in vroege voorjaar met lage temperatuur en zeer heldere diepblauwe lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat het artikel daar duidelijk genoeg over is.
En niet te heet; hoe moet dan dan in Spanje en Californie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij zonnepanelen is aangegeven binnen welk temperatuur bereik ze goed werken. Veelal gaan ze slechter werken boven de 80 a 90 graden celsius. Aangezien mijn zonneboiler afgelopen week bij 4-8 graad celsius de laatste dagen al 70 graden haalde is het duidelijk dat ook zonnecellen in de volle zon zeer warm worden. Ze moeten dan ook zo opgehangen worden dat ze goed kunnen koelen, desnoods geforceerd. Zeker in die woestijn klimaten.
In Spanje overigens is een zonnecentrale neergezet die stoomturbines aandrijft...die wil juist wel heel veel warmte. Helaas is het ontwerp van die zonnecentrale alles behalve optimaal. Voor bewijs daarvan verwijs ik naar berekeningen die afgelopen voorjaar door eerstejaar werktuigbouwers aan die zonnecentrale hebben uitgevoerd als thermodynamica project. Het gaat te ver om op dat ding hier in te gaan en de mogelijke verbeteringen daaraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is prachtig allemaal, maar je verhaal geeft aan dat je het rendement van een zonnepaneel niet op basis van de definitie kunt berekenen, zeker als jij ook nog beweert dat er minder energie uitkomt als je er meer instopt. En dat is het onderwerp van de vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem waar je mee zit is het bepalen van de ingestraalde energie. Als je die niet kunt vaststellen heb je geen rendement. Geen probleem is de bepaling van de energie/vermogen die het paneel levert (I*V). Wel is het lastiger om vast te stellen of die levering ook de maximale is gegeven de invallende energie op dat moment. Daarbij teken ik gelijk wel aan dat die geleverde energie van de test paneeltjes voor die zonneauto afhankelijk was van wat voor (accu) belasting er achter geplaatst was. (getest met 3,6 4,8 6,0 7,2 en 8,4 volt cellen.) De opbrengst bleek daarmee afhankelijk van meer dan alleen het paneel. Uiteindelijk bleek de 6 volt het meest effectief te laden (maximalisatie vermogen I*V) De dc-dc convertor stond afgesteld op ca 7 volt. Voor die tests is een vaste test opstelling met kunstlicht gebruikt.
Je kunt moeilijk het rendement van de panelen bepalen tov de totaal ingestraalde energie.
Echter, je kunt wel panelen onderling vergelijken door te meten per paneel hoeveel stroom die levert. Wel zal de meting tussen de te vergelijken panelen onder dezelfde omstandigheden en ook tegelijkertijd uitgevoerd moeten worden.
Met 1 meting ben je er sowieso niet want sommige cellen functioneren beter met maximale instraling terwijl andere wat minder opbrengst hebben met piek straling maar weer meer bij diffuser licht.
Ook zal de belasting , stroom afname, van het paneel geoptimaliseerd moeten worden.
heb je bij diffuus licht een lagere spanning dan zal ook de accu erachter goed moeten kunnen omgaan met die lagere spanning. Dit vereist veelal dc-dc convertors, welke aangepast zijn aan het paneel , om de opbrengst te maximaliseren.

ps Zelfs het miniatuur zonne autootje dat mijn zoon ontworpen heeft 3 jaar geleden voor een ontwerp wedstrijd was al oa. voorzien van een dc-dc convertor, (fresnell) lenzen om het licht te versterken...handig bij diffuus licht als je anders onder het piekvermogen blijft ed...

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je op deze manier panelen vergelijkt zul je voor de opbrengst per m^2 natuurlijk wel de opbrengst moeten delen door de afmeting in m^2 van het paneel.

Je kunt ook gelijk opbrengst per euro berekenen als je de prijs van de panelen hebt...