Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat bedoelen ze met 1/t bij scheikunde?

Hallo allemaal. ik moet een verslag schrijven over reactiesnelheid. Ik moet hierbij ook een tabel invullen. Er staat dat ik ook 1/T moet berekenen en dat dat s-1 is. Ik snap niet precies wat ze bedoelen met dat. Ik heb als gegevens de tijd van begin tot wanneer hij troebel wordt en ik heb nog een paar gegevens. Maar deze formule hebben we nog niet gehad en ik snap dus niet wat je moet doen. Kan iemand helpen? mvg

Toegevoegd na 18 minuten:
moet je gewoon 1:60 bv daarna heb je F dat is s-1.

zo ja waarom is dat dan een maat voor de snelheid van een reactie?

Toegevoegd na 18 minuten:
moet je gewoon 1:60 bv daarna heb je F dat is s-1.

zo ja waarom is dat dan een maat voor de snelheid van een reactie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

T zal hier de tijd zijn, uitgedrukt in seconden (s).
1/T is dus 1 gedeeld door de tijd. Dus als de tijd 20 s is, dan is 1/T gelijk aan 1/(20s), ofwel 0,05 s^(-1).

Het is dus ook niet s-1, maar s tot de macht -1 (dat schrijf ik hierboven als s^(-1), want ik kan hier geen superscript schrijven). s^(-1) wordt ook wel Hz (Herz) genoemd, en dat is de eenheid voor frequentie (F).

Het is een maat voor de snelheid van een reactie omdat het aangeeft hoe vaak iets per seconde gebeurt. Hoe vaker iets per seconde gebeurt, hoe hoger de bijbehorende snelheid moet zijn.
 
(Lees meer...)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ja, nu je het zo uitlegt valt bij mij het kwartje ook !
(+) (Ik begrijp overigens goed dat de vragensteller in verwarring was. Met terugwerkende kracht ook een 'goede vraag' voor hem)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding