Het hangt er een beetje vanaf of je gewoon ijs (bevroren water) of ijs uit de supermarkt bedoelt. IJs uit de supermarkt plakt natuurlijk door de vele suiker.

"natuurlijk" ijs plakt omdat het een klein beetje aan je huidcellen vastvriest. Dit komt doordat je huid zo'n 37 graden is, en dus het ijs in eerste instantie laat smelten. Je huid dat tegen het ijs aanligt koelt alleen ook snel af, en het smeltwater zal dan ook snel weer bevriezen onder invloed van de rest van het ijs. in principe zou ijs dus ook moeten plakken aan een warme, droge, theedoek.

Dat het water dat al op je huid ligt vastvriest speelt hierbij natuurlijk ook een rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ijs plakt omdat het water laat bevriezen, water dat je op het lichaam hebt, of zweet, maar het doet dat weter bevriezen, dus plakt daarom...

Op alle andere oppervlakken plakt ijs niet, dus niet op droge oppervlakken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IJs plakt door de enorme hoeveelheid (natuurlijke) suiker die erin verwerkt is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de vraag is "Waarom plakt ijs?" dan ga ik er vanuit dat de vraagsteller niet al uren met zijn tong aan het vriesetement in de vriezer vast zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ijsklontjes plakken niet beneden een temperatuur van -35 graden celcius...