Het is heel veel voltage in een hele korte tijd, als het er is, dan is het al weer weg.
Je kan het zien, als een vrachtwagen vol water, die in een keer leeg stort, terwijl je er een heel klein flesje onder houdt om die vrachtwagen vol water op te vangen.
Hooguit een paar druppels in je flesje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Niet alleen 'voltage' (ouderwets woord) maar ook heel veel stroom. Vaak 30.000 Ampere en soms 200.000 Ampere.
Genoeg energie om heel kort 150 miljoen gloeilampen te laten branden. Dus meer dan een paar druppeltjes...
Er wordt onderzoek gedaan aan bliksemvelden, waar een veld met bliksmeafleiders opgesteld wordt in een regio met veel onweer en bliksem. De claim is dat er tot 30.000 woningen een dag van stroom kunnen worden voorzien met slechts een blikseminslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik 35 jaar geleden diezelfde vraag eens vroeg aan mijn leraar lagereschool zei hij"als daar wat voor bedenkt ben je rijk!" het is helaas nog niet mogelijk met de huidige kennis, maar zoals de vorige antwoorder al aangaf zijn ze er wel mee bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou een zeer grote condensator moeten maken. Vereenvoudigd voorgesteld zou dit een zeer grote metalen plaat kunnen zijn. Na een blikseminslag zou je deze condensator geleidelijk kunnen ontladen en zodoende bruikbare stroom onttrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige manier is om de bliksemschicht in stand te houden. Nu wordt gezegd in de eerdere antwoorden dat een bliksemschicht heel erg kort duurt, en dat klopt ook, maar bliksem heeft soms een bijverschijnsel: de bolbliksem.
En daarin verdiepen sommige bedrijven zich.
Convectron N.V. was een Nederlands bedrijf dat in de jaren 80 van de 20e eeuw geprobeerd heeft om synthetische bolbliksems op te wekken ten behoeve van de opwekking van energie.
Het bedrijf ontstond uit het idee van dr. ir. Geert Dijkhuis (1944) om een bolbliksem op te wekken, te stabiliseren en in een fusiereactor op te sluiten. In 1980 stuurt Dijkhuis, astrofysicus en natuurkundeleraar, een ingezonden brief naar het belangrijke wetenschappelijke tijdschrift Nature om zijn theorie over bolbliksems uit de doeken te doen. Daarbij oppert hij de mogelijkheid dat in bolbliksems, die in de natuur bij onweer ontstaan en gewoonlijk binnen enkele seconden uitdoven, kernfusie optreedt.
Samen met een aantal medewerkers startte Convectron een serie experimenten in een loods aan de Waalhaven in Rotterdam. Gebruikte Accu's uit een onderzeeboot dienen als energiebron. Hij slaagt erin om een vuurbol op te wekken en vast te leggen op een snelle film. Twee jaar later brengt een tweede aandelen emissie nog eens enkele miljoenen guldens op. Met dit bedrag start Convectron bij de KEMA in Arnhem een serie neutronendetectieproeven , cruciaal omdat neutronenstraling moet bewijzen dat in bolbliksems daadwerkelijk kernfusie optreedt .
De USA is men nu ook daarmee bezig: http://www.focusfusion.org/
escape
12 jaar geleden
In feite is bliksem al stroom. Het betreft hier een elektrische ontlading in de atmosfeer.
Tijdens de bliksem heb je te doen met een zeer grote ontlading van energie in een zeer korte tijd en ook non op verschillende plaatsen. Er bestaat geen technologie om zo'n ontlading van energie in zo'n korte tijd op te vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Jawel hoor, een bliksemafleider heet zo een ding. Die vangt alle energie in zo'n korte tijd op. Je bent de energie dan wel kwijt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met "opvangen" bedoelt de vraagsteller "opslaan".
Nee hoor dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt je in je reactie zelf tegen. Het bestaat dus niet!