Als men een gigantische koepel om de aarde zou bouwen, zou deze dan blijven zweven?

Omdat de zwaartekracht op alle punten van de koepel vrijwel gelijk zou zijn, zouden die krachten elkaar opheffen. Blijft de koepel dan waar hij is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, maar het zou een labiel evenwicht zijn: als een deel van de koepel (het moet een bol, of ring zijn) een heel klein beetje uit het midden zweeft, is de aantrekkingskracht op het deel dat te laag is groter, waardoor dat deel op de aarde zal vallen.

Nog afgezien van de problemen om zo'n koepel te bouwen, moeten er dus ook voorzieningen getroffen worden om de boel in evenwicht te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de koepel bepaalde voorzieningen heeft om zelf zijn richting te bepalen (moest hij uit evenwicht raken) en dit computergestuurd gebeurt is ook dat in theorie mogelijk. Hoe dan ook denk ik dat er een flink kostplaatje aan zou hangen :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valt allemaal wel mee, behalve de kosten. Je hangt gewoon een hele hoop sattelieten in een gelo stationaire baan en verbind die dan met een touwtje aan elkaar. Tussen die touwtjes weer je alles dicht, zo iets als een spinneweb. Klaar ik Kees. Dan hoef je dus ook niks computergestuurd te doen.