Wat is kritieke druk (van waterstof)?

We staan aan de vooravond van een waterstofeconomie, het grote struikelblok is echter de opslag van waterstofgas. Als ik het tabellenboek erbij neem, lees ik dat de kritieke druk van waterstof 1,3 Mpa (13 bar) is. Naar mijn inzicht is dit de druk waarbij waterstofgas vloeibaar wordt en niet verder samendrukbaar is. Hier zit kennelijk een denkfout, want Wikipedia maakt melding van waterstoftanks van 350 of 700 bar.
Waarom deze enorme discrepantie?

12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Om te beginnen: Die tanks van 350 of 700 bar, slaan H2 op in gasvorm. Dat heeft dus niets met de 'kritieke' druk van H2 te maken, alleen met het streven om de tanks kleiner te kunnen maken.
Bij kamertemperatuur neemt 4 kg H2 een ruimte in van 225.000 liter, wat groot om mee te nemen in je auto.
Bij 600 bar kun je die hoeveelheid kwijt in een ronde tank van 60 cm doorsnede, maar dat gaat gepaard met veel technische problemen.
Terug naar de kritieke druk. Dat is de minimale druk om de H2 vloeibaar te houden bij een temperatuur van 33 graden K. Zo koud houd je de tank in je auto niet :) En als ie dan opwarmt: BOOOOEEEM!
Daarom is de opslag van H2 in vloeibare vorm onmogelijk.
Ze onderzoeken wel brandstofcellen waar je de H2 kunt binden aan (al dan niet) koolstofhoudende materialen. Bij verhitting tot een graad of 100 C. komt de waterstof eruit. Ook nog lang niet uitontwikkeld...
escape
12 jaar geleden
Oja
12 jaar geleden
Oké, dus kritieke druk en kritieke temperatuur staan in correlatie met elkaar. Daar las ik overheen.
Bedankt voor je antwoord.
Oja
12 jaar geleden
Om mijn vraag te vervolgen met:
Wat is er eigenlijk "kritiek" aan een kritieke druk als je er nog ruimschoots overheen kan comprimeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat 'kritiek' in dit geval aangeeft dat het een ondergrens is.