Wat is een precursor-sequentie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik denk wel dat je wat meer info moet geven over de context. Gaat het om eiwit of gaat het om DNA...?

Het beste antwoord

Een precursor is letterlijk een voorganger. Het woord wordt vaak gebruikt in de betekenis van uitgangsstof.

Een sequentie is een reeks.

Een precursorsequentie is dus een serie voorgangsstoffen.

Ik vermoed daarom dat het gaat om een (bio)chemisch proces, waarin een bepaalde stof wordt geproduceerd via een aantal stappen. De stoffen die in de eerste paar stappen worden aangemaakt, en die tot doel hebben om het produceren van de uiteindelijke stof mogelijk te maken, zijn de precursors. De precursorsequentie zijn dus die voorloper-stoffen, in de volgorde waarin ze tot de vorming van het gewenste product leiden.

Toegevoegd na 20 minuten:

De term wordt vooral in de biochemie vaak gebruikt. Dat komt doordat stoffen (eiwitten, vitaminen, ATP, enzovoort) bijna nooit in één stap worden gevormd, maar vrijwel altijd via een lange serie stappen.

Een precursor-sequentie kan dan zijn dat er eerst RNA wordt gemaakt, dat de introns daar uit worden gesneden, dat er vervolgens splicing optreedt, en dat er dan een precursor-eiwit wordt gevormd. Dat precursor-eiwit ondergaat een aantal bewerkingen, waarna het zich samenvoegt met twee andere precursor-eiwitten. Het resultaat wordt nog voorzien van een anion, en dan is uiteindelijk een functioneel eiwit geproduceerd.

De hele voorafgaande keten wordt dan een precursorsequentie genoemd.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

waarschijnlijk vraag je dit ivm diabetes. Deze term wordt daar nogal eens gebruikt in verband met insuline.
Simpel gezegd is het een stof dat gebruikt wordt om een andere stof te verkrijgen door er een andere stof aan toe te voegen.
Het mengen van water met siroop geeft een smaakje aan het water en de vloeibaarheid van het water verandert ietwat. De sequentie is niets anders dan de volgorde waarin je stoffen mengt.