hoe werkt iets magnetisch

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is je vraag? Hoe wordt iets magnetisch of hoe werkt magnetisme?

Het beste antwoord

Magnetische krachten worden veroorzaakt door bewegende elektrische ladingen. (Elektrische krachten door de ladingen zelf.). Als er dus een elektrische stroom loopt dan wekt de stroom een magnetisch veld op. De richting van het veld is vrij complex en niet direct voor de hand liggend. (zie de bron voor een illustratie)

Permanente magneten werken ook door bewegende elektrische ladingen. Sommige atomen hebben elektronen met een parallel magnetisch moment (Fe atomen bijvoorbeeld). In de meeste atomen heffen de magnetische momenten van alle elektronen elkaar echter op. Als de atomen een magnetisch veld hebben kunnen ze groepjes gaan vormen waarin ze zich allemaal naar dezelfde kant rangschikken. Vaak heffen de magnetische velden van deze ijzeratoom-groepjes elkaar ook op, maar door een magnetisch veld dat van buiten komt (zoals het aardmagnetisch veld, of een elektrische stroom) kunnen ze zich allemaal dezelfde kant op richten en is er een permanente magneet gevormd.

Het mechanisme van het aardmagnetisme is nog niet opgehelderd en is daarom niet zo gemakkelijk uit te leggen. De aarde bevat zeer veel ijzer en stromingen van dat ijzer zouden de aanleiding geven tot een dynamowerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij magnetisme worden alle moleculen dezelfde kant opgericht. Als je iets anders de andere kant op richt trekken de voorwerpen aan. Bij gelijkgerichte voorwerpen stoten ze af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal hier boven klopt.
Alleen heb je nog 2 verschillende magnetisme.
1. Permanent magneet
2. Electrisch magneet.

Een permanent magneet is een magneet die boven ze curie punt is geweest. Alle moleculen zijn de zelfde kant op gericht en kunnen niet meer terug naar hun oorspronkelijke plek. ( bv. Een magneetje) tevens is het altijd een ferro metaal.

Een Electrisch magneet wordt gericht doormiddel van stroom.
En zijn vaak veel sterker dan permanent magneten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mja; de manier waarop magnetisme werkt is behoorlijk technisch.
De gemakkelijkste variant is ferromagnetisme (er zijn meerdere varianten van magnetisme). Alle vormen van magnetisme in materialen werken wel volgens dezelfde kwantum-mechanische principes.

Elektronen hebben een 'spin' (er is een behoorlijk verschil tussen kwantum-mechanische spin en een ronddraaiende bal maar het is een goede manier om het te visualiseren).
Verder vliegen elektronen met een behoorlijke snelheid om de atoomkern heen. Daarbij genereren ze een soort micro elektrische stroom. Een elektron heeft hierdoor een zogenaamd dipool moment (ze gedragen zich als kleine magneetjes).

Verder mogen er niet 2 elektronen in dezelfde energie status in dezelfde elektronen schil zitten (zie dit een beetje als dat ze niet dezelfde kant op mogen draaien). Twee verschillende elektronen heffen elkaar zo op (alsof je 2 magneten hebt en de 1 N-Z en de ander Z-N opstelt).
Bij een aantal atomen (ijzer is er daar 1 van) is de buitenste schil niet standaard vol met elektronen. Een atoom kan dan een meetbaar magnetisch veld hebben wanneer in die buitenste schil asymmetrie is in de staat van de elektronen.

Magneten willen niet met dezelfde pool naar elkaar liggen en proberen dezelfde polen van elkaar af te draaien.
Tussen elektronen bestaat een zogenaamde uitwisselingsinteractie die dit proces tegen gaat (en er voor verantwoordelijk is dat niet 2 elektronen in dezelfde schil dezelfde staat kunnen hebben). Dit effect is zo sterk dat het zelfs tussen atomen kan werken. Bij atomen die een netto magnetisch veld hebben zorgt dit er voor dat van 2 naast elkaar gelegen atomen de polen in dezelfde richting komen. Over grotere afstanden wint het magnetisme echter.
Daardoor ontstaan in een metaal als ijzer gebieden waarbinnen het magnetisch veld dezelfde kant op wijst maar is het metaal zelf neutraal omdat verschillende gebieden elkaar opheffen (magneten willen immers zoals eerder gesteld niet met dezelfde polen naar elkaar wijzen).

Houd je nu een magneet bij dat stuk ijzer dan ga je de de balans verstoren. Je magneet stoot dan de pool die je naar het ijzer houd af de uitwisselingsinteractie kan daarmee over een groter gebied atomen in dezelfde noord-zuid richting brengen. Het stuk ijzer krijgt dan een netto magnetisch veld en wordt aangetrokken door de magneet.

Een aantal materialen is instaat om onder bepaalde omstandigheden die situatie vast te houden waarbij het een netto magnetisch veld heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een interessant filmpje van Richard Feynman:
http://www.youtube.com/watch?v=wMFPe-DwULM&feature=player_embedded#at=21