Als het koud buiten is en je ademt uit, dan komt er n soort stoom uit je mond maar waarom komt er dan geen "stoom" buiten als er vuur is?

Waarom komt er geen "stoom" als er een aansteker aangaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Je adem bevat veel waterdamp. Dit condenseert zodra het in aanraking komt met een koud(er) medium, bijv een ruit of koude lucht. Condenseren betekent dat de waterdamp deeltjes zich bundelen tot zichtbare druppels. Dit is wat jij stoom noemt. Als gas (of benzine, etc) verbrandt, ontstaat er CO2 en H2O. De witte strepen achter een vliegtuig hoog in de lucht worden ook gevormd door condenserende waterdamp. De omgevingstemperatuur is daar -50 graden Celsius of zelfs lager. Een vliegtuig op de landingsbaan laat echter geen condensstrepen zien.... Mijn vermoeden is dat een gasvlam van een aansteker de omgeving te sterk verwarmd om condens te doen ontstaan. Maar zeker weten doe ik het niet, sorry. Goeie vraag, trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat vuur droog is. Adem bestaat uit vocht en door de temp verschil heeft het hetzelfde effect als een bakje koffie die je mee naar buiten neemt. (binnen trouwens ook omdat de temp hoger is uiteraard) Stoom zeg maar