Bestaan er 3d-brillen voor mensen die maar met één oog kunnen zien? (zie beschrijving)

Ik dacht, als je het zichtvermogen van één oog in tweeën zou delen - dus de groote van de pupil door de helft - zodat je met de ene helft dmv bijvoorbeeld spiegeltjes door een rood glaasje kijkt en met de andere helft van de pupil dmv spiegeltjes door een blauw glaasje kijkt. Of is dit te mooi gedacht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat is helaas te mooi gedacht. De werking van een 3D bril wordt niet zozeer bereikt door een half rood en een half blauw beeld, maar door gebruik te maken van het feit dat een mens door de beelden van beide ogen te laten samensmelten tot één beeld. Het vermogen om diepte te zien is nodig voor het creëren van het 3D effect. Mensen met één oog kunnen geen diepte zien en daardoor werkt je oplossing niet om hun in 3D te laten kijken.

Toegevoegd na 1 minuut:
als aanvulling: beide ogen kijken vanuit een andere hoek naar hetzelfde beeld. door deze 2 kijkhoeken ontstaat diepte en de illusie van 3 dimensies.

uit 1 oog heb je altijd maar 1 kijkhoek en daardoor is 3D voor éénogigen niet realiseerbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is jammer genoeg niet mogelijk. De 3D illusie werkt door middel van het kruisen van de ogen, de kijkhoek is dus erg van belang. De reden waarom deze 'technologie' werkt is juist doordat onze ogen wat verder van elkaar verwijderd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs al zou men een techniek bedenken om de helft van het oog een andere kijkhoek te geven dan het andere, kan je het nog niet als 3d zien omdat men gebieden gebruikt voor 3D die ieder in een andere helft van de hersenen ligt.

Er zijn verschillende zaken waardooor wij iets als 3D ervaren.
Enige manier zou zijn door een 'shift' in het beeld aan te brengen, een camera die van dus beweegt , geeft ook een gevoel van ruimte. Dit is ook met 2 ogen op een plat scherm te ervaren; een kamera die over een waterval heen vliegt geeft een sensatie van grootsheid en diepte omdat voorwerpen op perspectief bewegen.