Ik dacht dat het echt iets met de kleur te maken had, maar vermoedelijk is dat dus niet zo. We weten het gewoon niet, het zijn allemaal speculaties.

De Rode Zee droeg die naam reeds in Griekse bronnen sinds de 5e eeuw v.C. (Erythra Thalatta), hoewel de naam - afhankelijk van de periode en van de bron - ook een veel groter gebied kon aanduiden (inclusief het noorden van de Indische Oceaan en de Perzische Golf) dan de huidige Rode Zee (tussen Egypte en Arabië).
Reeds in de oudheid werd over de betekenis van de naam gespeculeerd. De geograaf Strabon (1e eeuw v.C.) geeft zo bv. verschillende mogelijke verklaringen naasteen:
- rood omwille van de reflectie van de zon wanneer die hoog in de hemel staat
- rood omwille van de reflectie van de bergen, die rood zien door de verzengende hitte
- genoemd naar de (mythische) Pers Erythras, die als eerste met een vlot overstak naar een eiland in de Rode Zee om zijn kudde paarden terug te zoeken
Moderne verklaringen:
- rood genoemd omwille van rode koraalbanken in de Perzische Golf
- 'de zee van het rode land', namelijk het 'rode' woestijnland van het Arabische schiereiland (in aansluiting bij de tweede verklaring van Strabon).

Sorry, schaamteloos knip en plakwerk :oops:

Toegevoegd op 10-06-2009 18:22:04
Da's dus de naam - maar als de Rode Zee echt rood was, zou dat geen raadsel moeten zijn. Ik dacht zelf dat het iets met rode (jaja) blauwalgen te maken had maar dat vind ik zo snel niet terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De kleur rood is een primaire kleur, de golflengte van rood licht ligt rond de 700 nanometer.

De wijze waarop wij EM golven van 700 nanometer zien hangt van ons (mensen) af.

Dus waar het vandaan komt, van ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rode zee is net zo blauw als alle andere zeeën van de wereld. Misschien zelfs iets blauwer dan sommige aan gezien het erg helder water is. Maar soms komen er grote getalen rode blauwwier aandrijven bij de rode zee. Dit zorgt dat de rode zee een soort rode schijn lijkt te hebben. Echter de rode zee niet rood maar blauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rode zee is waarschijnlijk genoemd naar de rode algen (roodwier) die soms aanwezig zijn in haar wateren.