Waarom stopt men zo veel bestanddelen in medicijnen die toch geen uitwerking en geen nut hebben voor het uiteindelijke medicijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Er worden veel "hulpstoffen "in medicijnen gebruikt.
Ten eerste om de doorgaans zeer geringe hoeveelheid werkzame stof te kunnen verwerken, ten tweede om te zorgen dat het medicijn op de juiste plaats en in een bepaald tijdsbestek vrijkomt (bv. maagsapresistent omdat het medicijn niet tegen HCl kan en /of de maag aangetast wordt door de werkzame stof en middelen die als een soort sponsje de verschillende medicijnen langzaam afgeven (Slow Release).
Vaak worden in SR medicijnen verschillende vormen van hulpstoffen en de werkzame stof in korreltjes gevormd die elk een verschillend afgavepatroon kennen, in EEN capsule gestopt.
Verder moeten geregistreede medicijnen herkenbaar zijn als pil, kleur, grootte, vorm, code.
De andere stoffen zijn om een bepaalde omstandigheid te creeren om de werkzame stof in de pil t/m de houdbaarheidsdatum GOED te houden.
Verder worden er soms chemische indicatiestoffen aan toegevoegd die als onzichtbaar merkteken dienen, zodat door analyse medicijnen van drugs te onderscheiden zijn , ok al zitten er soms dezelfde of soortgelijke stoffen in.
Zo mag je wel Ritalin op zak hebben , mits voorgeschreven, maar geen methylfenidaat als poeder, wat onder de opiumwet valt en tot de amfetaminen behoort.
Omdat iedere hulpstof aanleiding kan geven tot overgevoeligheid (gluten bijvoorbeeld) zijn de fabrikanten
terughoudend met hulpstoffen.
Ze dienen dus allen een doel, anders zaten ze er niet in,
ze hebben echter geen medische functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de regel : om de pil vorm en smaak te kunnen geven (of juist gebrek daaraan). Het echte medicijn in een pil is maar een klein gedeelte, dus je hebt een 'drager' nodig om dosering mogelijk en overdosering zo moeilijk mogelijk te maken. Sommige medicijnen laten zich het best verwerken tot een pil, andere kun je prima in een capsule stoppen of oplossen in een vloeistof.
Ook voor de eventuele houdbaarheid worden natuurlijk stoffen toegevoegd, anders zou je sommige medicijnen dagelijks vers moeten bereiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pil zal op de goede plek opgenomen moeten worden. Tot zolang zal de beschermlaag het medicijn moeten omhullen.
Je mond en slokdarm kunnen minder verdragen dan je maag.
In de maag valt dan tablet uit elkaar en kan naar je bloed in.