Heb je ook een grenshoek als het licht van vacuüm naar een stof gaat?

Heb je ook een grenshoek als het licht van Vacuüm naar een stof gaat? Ik twijfel, omdat ik heb geleerd dat van vacuum> stof de hoek van inval altijd groter is dan de hoek van breking. Dus als de hoek van inval 89 graden is de brekinghoek kleiner.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je vraagstelling is een beetje onduidelijk...
De regels zijn "van een stof naar een 'optisch' dichtere stof naar het normaal toe, omgekeerd ervanaf.
De mate ervan licht aan de optische 'dichtheid (of hardheid) van het materiaal.

Ligt er dus aan of je kan spreken van een optisch dichtere stof.

Voor zover bekend is een (volkomen) vaccum optisch het minst dicht (er is niets wat het licht kan vertragen of blokkeren). Dit licht trouwens enorm dicht bij de situatie 'lucht'dus denk dat een vacuum weinig invloed heeft op het verhaal.