Ze zijn ik zwitserland bezig om de `big bang` na te bootsen wie weet waar ik de voorderingen kan bij houden

the big bang, 65 miljoen jaar geleden was dat ook gebeurt volgens de mens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat moet zijn 13,7 MILJARD jaar geleden. 65 miljoen jaar geleden zijn de dino's uitgestorven (waarschijnlijk door een meteoriet inslag (wat natuurlijk ook een big bang is, maar dan anders :) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jelle's antwoord is natuurlijk goed. Nog wel even dit: Ze proberen niet om de oerknal zelf na te bootsen maar omstandigheden kort na de oerknal (de periode waarvan vermoed wordt waarin de elektrozwakke kracht uiteen viel in de zwakke kernkracht en de elektromagnetische kracht). Het doel is om uiteindelijk het verband (waarvan al lang wordt vermoed dat het bestaat) tussen de elektromagnetische kracht en de zwakke kernkracht aan te tonen.
Voor iemand die zich daar niet specifiek mee bezig houd is het behoorlijk droge kost. Zeker als je bedenkt dat slechts een paar botsingen al ruim voldoende data oplevert om jaren aan te rekenen voor daar iets zinnigs uit komt.

Het beste antwoord

Je refereert waarschijnlijk naar het onderzoek met de deeltjes versneller bij het CERN in zwitserland. Niet nadrukkelijk het nabootsen vand eoerknal, hooguit het laten fuseren / uit elkaar vallen van atomen.

Hier staat hun spul:
http://public.web.cern.ch/public/en/research/Research-en.html
http://public.web.cern.ch/public/en/research/PastHighlights-en.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is de site van CERN: http://cern.ch/

Toegevoegd na 15 seconden:
Misschien dat je daar wat informatie kan vinden.