Wat is het verschil tussen witgoud en zilver?

Als het merkje onduidelijk is,Hoe kun je dat dan zien of anderszins te weten komen?

Toegevoegd na 6 dagen:
Er staan een paar heel goede antwoorden bij .Jammer dat ik maar 1 beste antwoord kan kiezen. Bedankt.

12.4K

Het beste antwoord

Goud is een scheikundig element met symbool Au.
Puur goud wordt aangegeven met 24 karaats en is van nature een vrij zacht en goudkleurig materiaal waaruit zelden sieraden worden gemaakt. Gouden sieraden worden meestal uit een legering gemaakt waardoor ze vormvast worden en minder slijten. In Nederland is 14 (58,5% goud) en 18 (75% goud) karaats gangbaar voor de fabricage van sieraden.
Gebruikt men veel zilver als legering materiaal dan spreekt men van geel goud. Bij veel koper van rood goud.

Witgoud is een legering van goud en palladium of nikkel en wordt nogal eens verward met platina of zilver omdat ze qua kleur op elkaar lijken.
Vroeger werd meestal nikkel gebruikt voor het legeren van witgoud, dit omdat het goedkoper is dan palladium. Tegenwoordig wordt veel meer palladium gebruikt, omdat witgoud met (veel) nikkel i.v.m. de nikkelafgifte binnen de EU niet meer mag worden toegepast.

Zilver is een scheikundig element met symbool Ag. Het is een zilverkleurig overgangsmetaal.
Zilver wordt al voor het begin van onze jaartelling gebruikt voor versiersels en als betaalmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
Bedankt!+

Andere antwoorden (4)

wit goud bevat een bijna alle stofeigenschappen vaan goud(behalve de kleur dus) dus dingen zoals de dichtheid

zilver heeft zijn eigen stofeigenschappen

Er zijn ook een hele hoop vloeibare stoffen die op water lijken maar dat niet zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goud is een edelmetaal met als zuiverste vorm 24 karaat.
Wit goud is een alliage (legering) van goud en nikkel. Zilver is ook een edelmetaal en een delfstof op zich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Witgoud is een legering van goud, zilver en nikkel, het soortelijk gewicht ligt rond de 15.
Zilver heeft een s.g. van 10,5.
Zilver wordt na verloop van tijd zwart door in de lucht aanwezige zwavel.
Als je niet op de verkleuring kunt wachten moet je het s.g. bepalen; door b.v. een ring in een maatglas met water te gooien kun je de inhoud bepalen en met een grammenweger het gewicht, hieruit valt het soortelijk gewicht te berekenen in g/cm3.

in de bron een lijstje met soortelijke gewichten:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil tussen zilver en witgoud wordt hierboven duidelijk beschreven. Je kunt het te weten komen door naar een juwelier te gaan, die heeft een vloeistof waarmee hij/zij kan zien wat voor materiaal het is (voor zover het niet met het blote oog te zien is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
Bedankt!+