Misschien een raar antwoord, maar het hangt erg af van waar de granaat explodeert.
Zo zal in een open vlakte de geluiddruk anders zijn dan
wanneer het in een gesloten ruimte gebeurt.
Het is wat lastig, de geluiddruk te meten in een akoestisch
dode kamer, die de test wellicht niet overleeft.
Om een idee te hebben zal deze ongeveer tussen de 180 en 190 dB (A) liggen.
Niet prettig voor je trommelvliezen.
De drukgolf is overigens beperkt, de grootste schadelijkheid zit hem in de rondvliegende scherven.
De kracht op zich is te vergelijken met die van een originele lawinepijl.
Omdat het bij beide explosieven om een detonatie gaat (supersonische explosie) zitten er ook veel hoge tonen in.
De oefengranaten (soort grote strijkers) produceren overigens
beduidend minder dB's
Iedere 10 dB vermeerdering ervaren we als dubbel zo hard maar kost 10X zoveel energie.
Ons gehoor werkt dus niet lineair, gelukkig maar.

Los van het aantal dB's kan ons gehoor niets met dergelijke geluidsniveaus beginnen en dienen we onze oren dicht te ddrukken als een dergelijke geluidsgolf op ons af dreigt te komen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bij het lanceren van een spaceshuttle komt ook ongeveer 190 dB vrij, zelfs op zeer grote afstand (kilometers)
maakt alleen al het geluid tijdens de start grote indruk.
Bij mijn weten zijn er geen continueprocessen waarbij meer geluiddruk vrijkomt.
De astronauten zitten dus in een apparaat op betrekkelijk geringe afstand, waarbij de herrie op geen enkele wijze uit te blokken is.
Gewone gehoorbescherming blokt ongeveer 30 dB, systemen met antigeluid halen ongeveer 50 dB, dus vraag ik me af hoe de astronauten, ondanks alle voorzieningen en de akoestische isolatie in de shuttle zelf de zeer hoge geluiddruk die toch nog in hun oren beland, doorstaan.
Communicatie tijdens de start zal dan ook moeilijk zijn, zeker zolang de solid rocket boosters branden, die maken de meeste herrie.
Het gesis van een flinke vuurpijl is bij vertrek al indrukwekkend.
Schaal dat maar eens op naar deze boosters wat in feite
grote vuurpijlmotoren zijn.